Första pris i KNX Awards 2015

I förra veckan vann ÅFs elsektion i Uppsala i hård konkurrens första pris i KNX Award 2015. Utmärkelsen tilldelades ÅF för arbetet i Rudbecklaboratoriet, en del av Uppsala Akademiska Sjukhus där forskning i vetenskapens yttersta framkant bedrivs. I projektet har KNX använts för energieffektiv belysningsstyrning samt hantering av olika tekniska larm. Priset delas ut varje år till ett framgångsrikt projekt som använder KNX-tekniken - en världsomfattande standard för applikationer i fastighetsautomation som styr allt från belysning och säkerhetssystem till värme, ventilation, larm och mycket mer.

-För att möta behovet av flexibla och driftsäkra lösningar har vi projekterat en fullskalig KNX installation omfattande 8 000 kvm. I projektet har styrkan i KNX nyttjats maximalt då man valt styrsystem utifrån funktionalitet från olika fabrikat, berättar Krister Persson, sektionschef på ÅF i Uppsala.

Från juryns motivering

”Anläggningen visar prov på mycket bra systemtänk och med en progressiv elkonsult som nyttjat fördelarna med KNX på ett mycket bra sätt. ÅF i Uppsala är en mycket värdig vinnare av 2015 års KNX Award.”

Projektet har genomförts i nära samarbete med Landstingsservice Systemförvaltare Fredrik Sadjak och Rolf Gustafsson från Sallén Elektriska i Uppsala. Fastighetsägaren Landstingsservice i Uppsala Län kommer med styrsystemen på ett mycket smidigt och kostnadseffektivt sätt ha möjlighet att förändra anläggningen utifrån nya behov som uppstår.

-Vi är otroligt stolta över utmärkelsen.Priset är verkligen ett kvitto på att ÅF har den spetskunskap som behövs i tekniskt avancerade fastigheter, avslutar Björn Qvist, affärsområdeschef på ÅF.

Bilden: Priset togs emot av Robert Nyberg- ÅF, Fredrik Sadjak- Landstingsservice och Rolf Gustavsson på Sallén Elektriska.

För mer information, kontakta Björn Qvist, ÅF, bjorn.qvist@afconsult.com.

• knx
  • rudbecklaboratoriet
  • energieffektivitet
  • fastighetsautomation