Anställ fler logopeder i landsting och kommuner

Onsdagen den 10 september klockan 14.00 kommer Afasiförbundets styrelse att överlämna resultatet av namninsamlingar från hela landet till ledningen för Sveriges Kommuner och Landsting.

- Vi inom Afasiförbundet är mycket kritiska till den bristfälliga kommunikativa rehabiliteringen av personer med afasi. Landstingen och kommunerna anställer idag för få logopeder som arbetar med personer som har afasi. Det leder till att många med afasi inte får någon talträning. Därför överlämnar vi 6 272 namn med kravet att fler logopeder som arbetar med afasi ska anställas i landsting och kommuner, säger Lars Berge-Kleber, ordförande för Afasiförbundet.

Primärvården och kommunerna har huvudansvaret för rehabiliteringen och landstingen för akutsjukvården. Konsekvenserna med att för få logopeder arbetar med afasi blir stora för enskilda människor.Bristen på kommunikativ rehabilitering innebär att många med afasi hindras från att vara delaktiga i samhället. De isoleras hem ma eller på kommunala boenden utan att kunna kommunicera med sin omgivning. Det är alarmerande att våra kommuner och landsting möter en grupp som redan är väldigt utsatt med tystnad, säger Lars Berge-Kleber, Afasiförbundets ordförande.

Kontakt Afasiförbundet:

Lars Berge-Kleber, ordförande för Afasiförbundet telefon: 070-312 74 54 e-post: lars.berge-kleber@afasi.se

Ann Ander, vice ordförande i Afasiförbundet och Logoped i Göteborg, telefon: 070-787 03 74
e-post: ann.ander@telia.com

• Sociala frågor

• hjärnskador
  • stroke
  • språkstörning
  • afasi

Vi vägrar vara tysta! Afasiförbundet är en intresseorganisation för barn, unga och vuxna som har afasi eller språkstörning och deras anhöriga. Vi är medlemmar i Handikappförbunden.