Landshövding Chris Heister besöker Stockholm Fashion District

Under tisdagen den 11 augusti hade Stockholm Fashion District besök av Stockholms landshövding Chris Heister. Hon ser en bransch i en spännande utvecklingsfas och tror på positiva effekter för svenskt näringsliv som helhet.

– De mode-kluster som vi ser växa fram i Stockholmsregionen är ett imponerande resultat av driv och engagemang från Agenturföretagen och branschen i övrigt, och min bedömning är att det kommer ha positiva effekter för svenskt näringsliv som helhet, säger landshövding Chris Heister.

Rundvandringen inleddes på Stockholm Skohus som etablerades 2009 i Nacka strand och sedan dess hunnit byggas ut i flera etapper. Här visar denna vecka skobranschen nya kollektioner för säsong vår/sommar 2016. Därefter fortsatte besöket till nya modemässan Fashion Business Days och via Nordic Shoe & Bag Fair till Stockholm Showrooms - som i februari 2016 slår upp portarna med 8000 kvm mode.

– Det sker en oerhört spännande utveckling på det här området just nu, och den växande exportmarknaden för svenska modeföretag visar att de långsiktiga satsningar som gjordes för 10–15 år sedan nu börjar bära frukt, säger landshövding Chris Heister.

-För alla inom mode betyder det mycket att vår bransch uppmärksammas. Stockholm som nav för mode och design är intressant i Sverige och även internationellt, det som händer här just nu är helt unikt, säger Helena Waker, VD på Agenturföretagen som står bakom Stockholm Fashion District.

Den 11-14 augusti 2015 pågår flera event och mässor i Stockholm Fashion District.

Om Stockholm Fashion District

Stockholm Fashion District är ett samlingsnamn för alla mässor, event och showrooms inom mode i Nacka strand. Denna destination för modebranschens handel är skapad för inköpare och säljare av ledande svenska och internationella varumärken. Initiativtagare till plattformen är modebranschen tillsammans med branschorganisationen Agenturföretagen.

www.stockholmfashiondistrict.se

www.agenturforetagen.se

För intervjuförfrågningar och pressbilder, kontakta Janike Eleby, janike@agenturforetagen.se, 0703-07 85 59.

• stockholm fashion district
  • landshövding
  • chris heister
  • helena waker

AGENTURFÖRETAGEN I KORTHET:

Agenturföretagen grundades 1914 och har 100 års erfarenhet av handel.

Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att utveckla handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Agenturföretagen har över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.

Agenturföretagen är aktiv inom Internationella Handelskammaren och IUCAB (Internationally United Commercial Agents and Brokers), ett internationellt nätverk för agenter och importörer. Agenturföretagen är delägare i Swedish Fashion Council.

På uppdrag av medlemmarna driver Agenturföretagen olika handelsplatser och initiativ, däribland Stockholm Fashion District med Preview Fabrics & Accessories, Nordic Shoe & Bag Fair, handelshuset Stockholm Skohus samt det nya handelshuset – Stockholm Showrooms (invigning i februari 2016) allt i Nacka strand/Stockholm. I tillägg till detta även mässorna Nordic Fabric Fair i Borås och Inköpsdagarna i Varberg.

Helena Waker

Presskontakt CEO Företagsrådgivare, inspiratör och visionär 08-411 00 22