Åhléns expanderar MUJI-konceptet

I morgon den 7 april öppnar Åhléns en MUJI-shop i varuhuset i Gallerian i Stockholm. MUJI är ett japanskt livsstilskoncept som är känt för sina enkla, väldesignade och funktionella kvalitetsprodukter för hem, arbete och fritid. Åhléns har exklusiv rätt att sälja MUJIs produkter i Norden. Nu finns MUJI-shopar på sex Åhléns-varuhus i Sverige, City-varuhusen i Stockholm, Göteborg och Malmö samt varuhusen i Uppsala, Umeå och Gallerian i Stockholm. I Norge finns MUJI-shopar i två hembutiker i Oslo. – MUJI är ett mycket uppskattat koncept bland våra kunder. Vi ser att det finns en stor marknad i Stockholmsområdet och därför öppnar vi en MUJI-shop i Gallerian. Produkterna är ett bra komplement till våra egna produkter inom Hem, säger Bjarne Mumm, VD för Åhléns. Japanska MUJI står för ett unikt livsstilskoncept för den moderna vardagens behov. De pris- värda kvalitetsprodukterna kännetecknas av enkel och funktionell design i lågmälda färgskalor. Sortimentet spänner över förvaring, porslin, husgeråd, möbler, väskor, pappers- och kontorsprodukter samt presenter. För ytterligare information, kontakta: Bjarne Mumm, VD, tel 08-402 80 50 / 070-342 92 99 Monica Hultgren, Pressinformation, tel 08-402 81 04 / 070-556 45 83 Om Åhlénskoncernen Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns AB driver idag 78 varuhus, 20 hembutiker, varav 17 i Norge samt butikskedjan Kicks med 86 butiker och Lagerhaus med 15 butiker. Den totala omsättningen för Åhléns AB 2005 var ca 5,0 miljarder kronor exklusive moms. Koncernchef och VD för Åhléns AB är Bjarne Mumm. Åhléns AB ingår i Axel Johnson Gruppen. www.ahlens.com