Åhléns lanserar designsamarbete med brittiska mönsterdesignern Abigail Borg

Utifrån motiven har en kollektion skapats bestående av två kuddfodral, en förvaringsbox, en hattask, en gardin, en bricka, servetter och glasunderlägg. Produkterna kommer att finnas till försäljning på samtliga Åhléns varuhus samt på Åhléns e-handel, åhlens.se.

-Vi har fokuserat på att göra en kollektion med produkter som var för sig och i grupp kan bära upp Abigails unika mönster. Produkterna är dekorativa men samtidigt funktionella och passar i stora delar av hemmet. Vår ambition var att tillsammans med Abigail skapa en varierad kollektion för Åhléns kund som gillar mönster, säger Josefine Grönkvist, designansvarig på Åhléns hem.

Abigail Borg är en prisbelönt illustratör och mönsterdesignerfrån Birmingham i England. För Åhléns mönster hittade hon inspirationen från den engelska landsbygdens sensommarnatur. Joan’s Garden är döpt efter hennes sambos mammas trädgård där Abigail tillbringat mycket tid och mönstret Kingswood är inspirerat av former och silhuetter från träd och lövverk.

-Jag har alltid älskat att rita detaljerade mönster och ville kombinera denna passion med blommor och blad från den engelska landsbygden för att skapa min kollektion för Åhléns. Jag hoppas att produkterna ger lika mycket glädje till Åhléns kunder som jag fick av utformandet, säger mönsterdesignern Abigail Borg

En majoritet av kollektionens produkter är Bra Val, Åhléns egen guide till varor som tar extra hänsyn till människor och miljön. Förvaringsboxarna, brickan, glasunderläggen och servetterna är tillverkade av FSC- märkt trä eller trämassa som kommer från ansvarsfullt odlade skogar. Gardinen är tillverkad av ekologisk bomull, vilken har odlats utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

För bilder besök Åhléns pressbildbank: http://ahlens.mediaflowpro.com/5/

För ytterligare information vänligen kontakta:

Lovisa Boëthius, projektledare PR Åhléns tfn: 070-198 94 85, mail: lovisa.boethius@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med 69 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 5 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se