Åhléns lanserar kökskollektion med Niklas Ekstedt

Åhléns lanserar kökskollektion med Niklas Ekstedt

I höst lanserar Åhléns exklusivt en kökskollektion i samarbete med kocken Niklas Ekstedt. Kollektion består av produkter för det dukade bordet där inspiration hämtats från det nordiska landskapet och restaurang Ekstedt.

Niklas Ekstedt har en lång karriär som kock och krögare och har alltid intresserat sig för hur maten når gästen på bordet. I samarbetet med Åhléns tar Niklas ut sin vision om det perfekta dukade bordet. Inspiration för kollektionen är hämtad från det råa rustika och samtidigt sofistikerade uttrycket som restaurang Ekstedt står för och det karga nordiska landskapet som återspeglas i lugna naturfärger och kontraster i materialet.

- Om kocken är konstnär så är bordet den vita duken. Jag tycker att matlagningen kräver ett avslut där det man lagat läggs upp på tallrik och får en fin presentation. Ett dukat bord och ett vackert upplägg kommer alltid att vara en viktig del i gastronomin. Därför känns det extra roligt att jag nu även kan servera min mat på ett porslin jag varit med och designat, säger Niklas Ekstedt.

Kollektionen består av en mattallrik, assiett, två olika skålar, mugg och salladsskål i lergods och en bricka, salladsbestick, bestickhållare och serveringsbräda i FSC-märkt ek samt en örtkruka i metall.

För formgivningen av produkterna har Åhléns valt att arbeta med industridesignern Lovisa Wattman, som bland annat står bakom framgångar med Ikeas porslin 365+, Höganäs och Iris hantverk.

- Vi är jätteglada över samarbetet med Niklas Ekstedt och alla fina köksprodukter som vi tillsammans lanserar. Restaurang Ekstedt har ett uttryck som passar Åhléns bra och med den här kollektionen kan våra kunder ta restaurangen hem till sig, säger Ulrika Andersson, affärsområdeschef Hem på Åhléns.

Kollektionen lanseras den 24 oktober på alla Åhléns varuhus och på åhlens.se. Priser från 49 – 399 kronor.

För högupplösta bilder, besök Åhléns pressbildbank:

För ytterligare information och lån av produkter, vänligen kontakta:
Sara von Gegerfelt, Presskontakterna: 08-662 24 00 eller sara@presskontakterna.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med 61 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se