Åhléns öppnar varuhus i Gränby utanför Uppsala

I morgon öppnar Åhléns sitt 81:a varuhus i Sverige. Det nya varuhuset är beläget i de nya delarna av Gränby Centrum, strax öster om Uppsala.

Gränby Centrum, med cirka 45 butiker, är ett populärt köpcentrum två kilometer öster om Uppsala centrum. Handeln här har under senare år vuxit kraftigt och de köpstarka kunderna kommer från ett stort upptagningsområde runtomkring Uppsala. I köpcentrets stora, ljusa, nya delar slår Åhléns i morgon upp portarna till ett helt nytt varuhus.

Åhlénsvaruhuset är i ett enda plan om nästan 2000 m2 vilket gör det enkelt för kunderna att besöka Åhléns samtliga affärsområden; mode, skönhet, hem och media.

- Våra kunniga och serviceinriktade medarbetare välkomnar nu kunderna till vårt nya varuhus. På öppningsdagen möts de av fina öppningserbjudanden inom skönhet, mode och heminredning och varuhuset är fyllt av härlig julstämning, nytt och fräscht mode och många nya produkter, säger Maria Andersson, varuhuschef Åhléns Gränby Centrum.

Åhléns har över 80 varuhus runtom hela Sverige och varuhuset i Gränby blir det 2:a i Uppsalaregionen.

- Intresset kring Gränby Centrumet och vårt nya varhus har varit stort. Vi är glada över att få vara en del av ett så populärt centrum och vet att vi kommer vara ett bra komplement till övriga aktörer i centrumet, säger Jennie Hammar, regionchef.

Åhléns öppnar fredag den 21 november klockan 10.00. Öppettiderna är 10-20 alla dagar och för köpcentrets kunder finns 1500 gratis parkeringsplatser.

För ytterligare information kontakta:
Jennie Hammar, regionchef, telefon: 08-402 82 60
Maria Andersson, varuhuschef, telefon: 018-28 82 81
Monica Hultgren-Andersson, pressinformation, telefon: 08-402 81 04 / 070-556 45 83

Om Åhlénsgruppen
Åhlénsgruppen är en ledande nordisk detaljhandelskoncern med varuhus och butikskoncept inom mode, skönhet, hem och media bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks och Lagerhaus samt modekonceptet myself & friends. I drygt 270 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppen över 250 000 kunder varje dag. Totalt omsätter koncernen 5,7 miljarder kronor och har cirka 5 000 anställda. Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.ahlens.se

Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen inom Axel Johnson AB drygt 50 miljarder kronor och har omkring 15 000 anställda (2007).
www.axeljohnson.se