Åhléns släpper ny kollektion tillsammans med mönsterdesignern Abigail Borg

Åhléns släpper ny kollektion tillsammans med mönsterdesignern Abigail Borg

Åhléns fortsätter samarbetet med den brittiska designern Abigail Borg och släpper den 17 januari en ny mer omfattande kollektion. Exklusivt för Åhléns har Abigail ritat två motiv, Shangri-La och Aralia, med inspiration hämtad från växtriket.

Efter succén med den förra kollektionen släpper Åhléns nu en ny kollektion tillsammans med den prisbelönta brittiska illustratören och mönsterdesignern Abigail Borg. Kollektionen omfattar bland annat en fåtölj, bänk, lampskärmar, kuddar, gardiner, bäddset, förvaring och köksprodukter - något för alla rum i hemmet.

-Våren på Åhléns hemavdelning inleds med Abigails unika motiv som huvudmönster. Den förra kollektionen vi gjorde tillsammans var mycket omtyckt av våra kunder så vi har lyssnat på dem och skapat en bredare kollektion, med allt från småmöbler till anteckningsblock. Nu kan ännu fler upptäcka Abigail Borg och hitta något för just deras hem och plånbok, säger Josefine Grönkvist Designchef för Åhléns Hem.

Abigail Borg är känd för sina detaljrika mönsterbilder och har en stor passion för blad och blommor. För Åhléns kollektion har Abigail ritat två motiv där inspiration hämtats från den japanska växten Aralia med dess tropiska uttryck och stora karaktäristiska blad.

-Det första mönstret har jag valt att kalla Shangri-La som är en fiktiv paradisplats där allt är harmoniskt och behagligt - det beskriver den exotiska och flödande känslan i mönstret. För att lyfta och komplettera Shangri-La har jag skapat mönstret Aralia, där de vackert skurna Araliabladen står i fokus. Det har varit en glädje att samarbete med Åhléns igen och att rita dessa mönster. Jag hoppas och tror att det känns i produkterna, säger Abigail Borg.

Majoriteten av produkterna i kollektionen är Bra val, Åhléns egen benämning för varor som tar extra hänsyn till människor och miljö. Till exempel är alla gardiner, kuddar och kökstextil i ekologisk bomull. Förvaringsboxarna, brickan, glasunderläggen, servetterna och skrivbordsprodukterna är tillverkade av FSC-märkt trä eller trämassa. Kollektionen kommer att finnas till försäljning på samtliga Åhléns varhus och på åhlens.se från och med den 17 januari.

För högupplösta bilder, besök Åhléns bildbank:http://ahlens.mediaflowpro.com/5/

För ytterligare information och lån av produkter, vänligen kontakta:
Sara von Gegerfelt, Presskontakterna: 08-662 24 00 eller sara@presskontakterna.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med 63 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se