Åhléns startar försäljning av läkemedel

Den 10 december öppnar Åhléns sitt första apotek som kommer att ligga i varuhuset vid Skanstull i Stockholm. Kort därefter planerar Åhléns för öppnande av apotek i Norrköping samt i flera av företagets varuhus i Sverige. Inledningsvis kommer receptfria läkemedel och handelsvaror att finnas till försäljning men inom kort kommer Åhléns kunder att erbjudas ett fullskaligt apotekssortiment.

– Som en av Sveriges ledande detaljhandelskedjor vill vi också kunna erbjuda våra kunder ett fullskaligt apotekssortiment. Våra varuhus är centralt belägna och har generösa öppettider och jag är övertygad om att våra kunder kommer uppskatta möjligheten att handla läkemedel i samband med att de gör sina övriga inköp. Vi vet att kunderna gillar oss och har ett högt förtroende för Åhléns och det är en fantastisk möjlighet för oss som ny apoteksaktör, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Åhlénsgruppen.

Åhléns varuhus i Skanstull blir först ut med apotek. Till en början kommer receptfria läkemedel och handelsvaror att finnas till försäljning. IT-systemen för receptbelagda läkemedel testkörs för närvarande och så fort godkännande har inkommit från Läkemedelsverket kommer Åhléns även att börja sälja receptbelagd medicin.

– Förberedelsearbetet har varit mycket omfattande. Att sälja läkemedel handlar om människors hälsa och vi har lagt ned mycket tid på att säkerställa att vi kan uppfylla de höga kraven på patientsäkerhet, läkemedelshantering och kompetens. Vi har rekryterat flera legitimerade farmaceuter och vi har blivit positivt överraskade över hur stort intresset har varit, fortsätter Thomas Axén, vd och koncernchef för Åhlénsgruppen.

Efter apoteket i Skanstull planerar Åhléns att öppna apotek i varuhuset i Norrköping och strax därefter även i Göteborg och Malmö. På längre sikt planeras etablering i majoriteten av de städer där Åhléns har varuhus.

Åhléns Apotek har samma generösa öppettider som varuhusen i övrigt och bemannas av legitimerade farmaceuter. Åhléns Apotek bygger på ett så kallad shop-in-shop-koncept, med Åhléns Apotek i befintliga varuhus.

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Axén, vd och koncernchef, tel. 08-452 89 01

Cathrine Westerberg Wigzell, Informationschef, tel. 08-452 89 46