Åhlénsgruppen genomför inte förvärvet av Departments & Stores Europe AB

Åhlénsgruppen har beslutat att inte genomföra förvärvet av Departments & Stores Europe AB  (DSE). I enlighet med aktieöverlåtelseavtalet den 24 mars 2009, har RNB och Åhléns rätt att från  och med den 1 december inte genomföra affären.

Åhlénsgruppens syn på DSE är fortsatt positiv. Företaget är välskött med skickliga medarbetare.  Åhlénsgruppen gör dock bedömningen att Konkurrensverkets ställningstagande mot förvärvet skapar  osäkerhet och innebär att förvärvsprocessen drar ut ytterligare på tiden.

– Departments & Stores Europe är ett välskött företag med en attraktiv marknadsplats, men mot bakgrund av Konkurrensverkets hållning, som vi inte delar, väljer vi nu att avsluta processen och fokusera på andra möjligheter, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Åhlénsgruppen.

Åhlénsgruppen, som ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB, fortsatte under 2009 sin
expansionsstrategi och etablerade 25 nya varuhus och butiker i Norden genom Åhléns, Kicks, Lagerhaus och myself & friends.

– Vi är nöjda med utvecklingen under 2009 och är förhoppningsfulla inför 2010. Vi växer på samtliga marknader och söker regelbundet efter nya förvärvsmöjligheter, fortsätter Thomas Axén.

För ytterligare information, kontakta:
Thomas Axén, vd och koncernchef, tel. 08-452 89 01
Cathrine Westerberg Wigzell, informationschef, tel. 08-452 89 46

Om Åhlénsgruppen
Åhlénsgruppen är en av Nordens ledande detaljhandelskoncerner med varuhus och butiker inom  Mode, Skönhet och Hemmet bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks, Lagerhaus,  myself & friends och Åhléns Norge. I drygt 310 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppens 5 000 anställda över 300 000 kunder varje dag.
www.ahlens.se

Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson
International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj.
www.axeljohnson.se