Åhlénsgruppen utvidgar samarbete med Stadsmissionen och Myrorna

Idag står det klart att Åhlénsgruppen utökar sitt 10 åriga samarbete med Stadsmissionen samt inleder ett nationellt samarbete med Myrorna.

Stadsmissionen och Myrorna kommer inom en snar framtid att ta hand om alla Åhlénsgruppens kassationer. Kläder, heminredning, media och kosmetik som är skadat, eller av andra anledningar inte har gått att sälja, kommer nu att ges som gåvor till de båda organisationerna.

- När jag kom till Åhlénsgruppen vid årsskiftet var ett av mina första uppdrag att se över hur vi skulle kunna förbättra vår hantering av kassationer. På lokal nivå finns det samarbeten med Stadsmissionen och nu känns det fantastiskt att vi har fått till ett heltäckande nationellt samarbete med både Myrorna och Stadsmissionen. Samarbetet är bra, inte bara för miljön, utan också för de människor som tar del av Stadsmissionen och Myrornas hjälpverksamhet, säger Filippa Norman Bergin, CSR och miljöansvarig på Åhlénsgruppen.

- Vi på Myrorna tycker att det är ett viktigt steg att detaljhandeln tar större ansvar för de produkter som av olika anledningar inte kan säljas. Jag hoppas att detta samarbete, då Åhlénsgruppen är en tongivande organisation, ger ringar på vattnet till övriga aktörer i branschen. Samarbetet med Åhlénsgruppen gör att vi får möjlighet att förbättra vårt överskott, vilket går till Frälsningsarméns sociala arbete, säger Johan Oljeqvist, vd på Myrorna.

- Vi har haft ett samarbete med Åhlénsgruppen sedan 1999 på lokal nivå och det känns väldigt positivt att vi nu kan utöka vår samverkan så att även Stadsmissionerna i Malmö och Göteborg kan ta del av samarbetet. Åhlénsgruppen tar ett helhetsansvar, inte bara för miljön utan även socialt, då allt överskott vi får från våra butiker används i vår sociala verksamhet. Överskottet bidrar bland annat till verksamheter som hjälper kvinnor vilka lever i utsatthet, familj- barn- och ungdomsverksamhet samt hjälp till människor som lever i hemlöshet, säger Maria Bergman Kosinski, ansvarig för företagssamarbeten på Stockholms Stadsmission.

För ytterligare information kontakta:

Monica Hultgren-Andersson, pressinformation, telefon: 08-402 81 04 / 070-556 45 83

Om Åhlénsgruppen

Åhlénsgruppen är en ledande nordisk detaljhandelskoncern med varuhus och butikskoncept inom mode, skönhet och hemmet bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks och Lagerhaus samt modekonceptet myself & friends. I drygt 290 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppen över 250 000 kunder varje dag. Totalt omsätter koncernen 5,8 miljarder kronor och har cirka 5 000 anställda. Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj. www.ahlens.se

Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axeljohnson.se