Bokslutskommuniké för 2008 - Åhlénsgruppen

§ Omsättning: Nettoomsättningen ökade under 2008 med 2 procent till 5789 Mkr
(5 683 Mkr).

§ Resultat: Rörelseresultatet uppgick till 206 Mkr (280 Mkr). Resultatet påverkades negativt av en kraftig expansionstakt samt av en försvagad konjunktur.

§ Finansiell ställning: Det egna kapitalet uppgick vid årsskiftet till 883 Mkr (862 Mkr) och företagets soliditet minskade till 36,2 procent (38,1 procent).

§ Verksamheten: Under året har Åhlénsgruppen genom nyöppningar och förvärv ökat med 38 nya enheter i Sverige, Norge och Finland. Kosmetikkedjan Kicks gick in på ytterligare en ny marknad genom sin etablering i Norge med fyra butiker. Det pågår ett utvecklingsarbete inom samtliga butiks- och varuhuskoncept och exempelvis har Åhléns varuhus stärkt sitt erbjudande inom dammode och lyckats visa bättre försäljningsindex än branschen som helhet.

Se nyckeltal i bifogad pdf.

Kommentar från vd och koncernchef Thomas Axén:

Trots en allmänt svag utveckling för detaljhandeln under 2008, i synnerhet under det sista kvartalet, har Åhlénsgruppen upprätthållit en hög etableringstakt och öppnat 38 nya butiker och varuhus. Jämfört med det starka året 2007 försvagades resultatet.

Åhlénsvaruhusen har utvecklats stabilt och genom ett pågående arbete som stärker erbjudandet inom skönhet och mode beräknas den positiva utvecklingen kunna fortsätta under2009.

Under året har Kicks stärkt sin position som Nordens ledande kosmetikkedja, bland annat genom förvärvet av butikskedjan ParfymeriMitti och etableringen på den Norska marknaden. Konkurrensen inom kosmetikområdet bedöms öka.

Under 2009 planerar Åhlénsgruppen för fortsatt nordisk expansion. Samtliga butiks- och varuhuskoncept räknar med att öppna nya enheter.

Verksamhetskommentarer:

Åhléns varuhus: Åhléns varuhus utvecklades stabilt under året. Nya varuhus öppnades i Sundsvall, Uppsala och Göteborg. Varuhuskedjan har under året fokuserat på att förstärka erbjudandet inom skönhet och dammode, bland annat med ett utökat och mer modeinriktat sortiment. Satsningen har resulterat i att varuhusens försäljning av modevaror under 2008 visade bättre indextal än branschen som helhet.

Kicks: Kicks stärkte under året sitt sortiment och fortsatte sin höga expansionstakt. Under 2008 öppnade Kicks 21 nya butiker, tolv i Sverige, fem i Finland och fyra i Norge. Genom etableringen i Norge finns Kicks nu i tre länder. Kicks har även förvärvat butikskedjan Parfymeri Mitti, med fem butiker, och därmed förstärkt sin position i södra Sverige.

Lagerhaus: Heminredningskedjans erbjudande och butikskoncept har under året stärkts och nya butiker har öppnats i Helsingborg, Göteborg, Sundsvall och Luleå. Vid utgången av 2008 hade Lagerhaus 26 butiker i Sverige.

Åhléns norska interiörkedja: Interiörkedjan fortsatte sin expansion och öppnade tre nya butiker. Vid årets slut hade Åhléns interiörkedja 26 butiker i Norge.

myself & friends: Modekedjan myself & friends öppnade under året två nya butiker, i Västerås och i Vällingby i Stockholm. Vid årets slut hade myself & friends sex butiker i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Axén, vd och koncernchef, tel. 08-402 80 00

Ulf Hemgren, Ekonomidirektör, tel. 08-402 80 53

Cathrine Westerberg Wigzell, Informationschef, tel. 08-452 89 46

Om Åhlénsgruppen

Åhlénsgruppen är en av Nordens ledande detaljhandelskoncerner med varuhus och butiker inom Mode, Skönhet och Hemmet bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks, Lagerhaus, myself & friends och Åhléns Norge. I drygt 290 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppen över 300000 kunder varje dag. Koncernens ledord är Enkelhet, Tydlighet, Resultat och Engagemang vilket genomsyrar arbetsdagen för de cirka 5000 anställda inom Åhlénsgruppen.

www.ahlens.com

Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj.

www.axeljohnson.se