Idag har 49 procent av svenskarna klätt granen

68 procent av svenskarna har en gran i jul och idag har nästan hälften klätt granen. 37 procent väljer en äkta gran medan 31 procent har en i plast. 16 procent av svenskarna uppger också att julgranen är det viktigaste för att skapa en bra julstämning. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

- 55 procent av svenskarna julpyntar med endast traditionellt pynt medan 42 procent blandar traditionellt och modernt pynt. Männen är mer traditionsbundna än kvinnorna när det kommer till julpynt. 60 procent kommer att pynta med enbart traditionella dekorationer jämfört med 50 procent av kvinnorna, berättar Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns.

På Åhléns har vi julpynt och dekorationer för alla granar och hem. Vi har också laddat varuhusen med klappar till hela familjen. God jul önskar Åhléns!

För mer information, vänligen kontakta:
Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns AB, tfn 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2012 omsatte Åhléns 4,7 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 90 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se