Kvartalsvis hållbarhetsinformation från Åhléns

Kvartalsvis hållbarhetsinformation från Åhléns

För att möta en ökande efterfrågan på information om hållbarhet och lyfta fram aktuella insatser på området inför Åhléns nu kvartalsvisa publiceringar av hållbarhetsrapporter. Insatsen blir ett komplement till den årliga hållbarhetsredovisningen. I årets första kvartalsrapport lyfts Åhléns samarbete med Stadsmissionen i kampanjen ”Inredning som gör skillnad” fram.

Med rapportering kvartalsvis hoppas Åhléns att möta en allt starkare efterfrågan på information om hållbarhet. I en kundundersökning som företaget genomförde 2015 uttryckte många en efterfrågan på fler hållbara produkter, och önskade bättre hjälp att hitta dessa i varuhuset. I samtalen till Åhléns kundtjänst ber kunderna också i ökande grad om mer information om material, ursprung, märkningar, ingående kemikalier, djuromsorg och sociala förhållanden i fabrikerna.

- Konsumenterna har blivit mer medvetna och mer insatta i hållbarhetsfrågor på en generell nivå, men deras kännedom om Åhléns specifika insatser kunde vara större. Till exempel vill vi att ännu fler ska känna till och låta sig vägledas av vår egen kvalificerade miljömärkning Bra Val. Vi strävar efter att vara ett medvetet varuhus, och vill vara närvarande med initiativen och hjälpa konsumenten att handla på ett sätt som är mer hållbart, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef för Åhléns.

I de kvartalsvisa hållbarhetsrapporterna dokumenterar Åhléns tongivande hållbarhetsinitiativ som är pågående eller nyss avslutade. I den första rapporten om Q1 2016 som publiceras den 21 april lyfts bland annat den aktuella e-handelskampanjen ”Inredning som gör skillnad” med den mångåriga samarbetspartnern Stads 1missionen fram.

- Under första kvartalet 2016 berättar vi om vårt arbete med samhällsengagemang till förmån för skyddat boende för kvinnor i utsatthet tillsammans med Stadsmissionen. Vi har också genomfört initiativ för att förstärka våra hållbarhetsutbildningar såväl i Sverige som internationellt, utvecklat kvalitetskontrollen hos våra leverantörer samt påbörjat ett projekt för att minska antalet mellanförpackningar, säger Anita Falkenek.

Hållbarhetsrapporten för Q1 finns att läsa på www.ahlens.se/hallbarhetsrapporter.

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns,
tel: 070-556 4583 mail:mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med 70 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 5 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se