Nytt Åhlénsvaruhus på Kungsgatan i Göteborg

Efter 35 år är cirkeln åter sluten - Åhléns slår återigen upp portarna på Kungsgatan i centrala Göteborg.

Från och med i morgon den 24 oktober kan göteborgarna återigen besöka Åhléns på Kungsgatan i Göteborg. Det var 35 år sedan sist. 1973 flyttade det dåvarande Åhlénsvaruhuset till Nordstan där det fortfarande är beläget. Det nya varuhuset har totalt tre våningar om 4 200 kvm och innefattar hela Åhléns sortiment; mode, hem, media och skönhet. Varuhuset blir först i Sverige med det nya kosmetikmärke Smashbox.

- Vi är oerhört glada över att äntligen finnas på plats på Kungsgatan igen. För att dela med oss av vår glädje möts kunderna av många fina öppningserbjudanden under helgen vecka 44. Bo Kaspers orkester kommer att finnas på plats under öppningsdagen och spela live och signera skivor. Våra duktiga, kunniga och serviceinriktade medarbetare ser fram emot att möta alla nya och gamla kunder, säger Magnus Häggström, varuhuschef för Åhléns Kungsgatan i Göteborg.

Fastigheten i vilken Åhlénsvaruhuset öppnar hade tidigare Filmstaden som hyresgäst, något som satt prägel på lokalerna. Entrén är ett pampigt kryssvalv och högst upp finns en härlig, rymlig ljusgård med högt i tak.

- Jakten på ytterligare en centralt belägen lokal i Göteborg har pågått en längre tid och det är glädjande att vi nu flyttar tillbaka till Kungsgatan igen, där vi redan för 35 år sedan mötte kunderna. Göteborgsregionen växer starkt och jag är glad över att Åhléns stärker sin position i centrala Göteborg, säger Fredrik Ingemarsson, regionchef.
Varuhuset blir det femte i Göteborgsregionen och totalt finns nu 81 Åhlénsvaruhus i Sverige.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Ingemarsson, regionchef, telefon: 08-402 69 20
Magnus Häggström, varuhuschef, telefon: 031-33 93 481/ 070-349 31 21
Monica Hultgren-Andersson, pressinformation, telefon: 08-402 81 04 / 070-556 45 83

Om Åhlénsgruppen
Åhlénsgruppen är en ledande nordisk detaljhandelskoncern med varuhus och butikskoncept inom mode, skönhet, hem och media bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks och Lagerhaus samt modekonceptet myself & friends. I drygt 270 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Åhlénsgruppen över 250 000 kunder varje dag. Totalt omsätter koncernen 5,7 miljarder kronor och har cirka 5 000 anställda. Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.
www.ahlens.se

Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen inom Axel Johnson AB drygt 50 miljarder kronor och har omkring 15 000 anställda (2007).
www.axeljohnson.se