Premiär för MUJI på Åhléns Uppsala

Nu kommer internationella livsstilskonceptet MUJI till Åhléns i Uppsala. Japanska MUJI är välkänt för sina enkla, funktionella kvalitetsprodukter till hem, arbete, avkoppling och fritid. Idag den 15 oktober öppnar MUJI-shopen på Åhléns i Uppsala. Åhléns, som har exklusiv rätt att sälja MUJIs produkter i Sverige och Norge, planerar att stegvis expandera konceptet i de svenska varuhusen och hembutikerna i Norge. – Vi är stolta över att MUJI valt Åhléns som exklusiv samarbetspartner i Sverige och Norge. Vi vet genom våra undersökningar att Åhléns kunder är mycket öppna för nya idéer och värdesätter produkter med en tydlig identitet. MUJIs koncept stämmer därför strategiskt mycket väl med Åhléns värderingar och stil, säger Åhléns VD Bjarne Mumm. Den 23 september öppnade MUJI på Åhléns City i Stockholm och den 1 oktober på Åhléns City i Göteborg. MUJI står för ett unikt livsstilskoncept för den moderna vardagens behov. De prisvärda kvalitetsprodukterna kännetecknas av enkel och funktionell design i lågmälda färgskalor. Sortimentsurvalet spänner över förvaring, porslin, husgeråd, möbler, skönhetsprodukter, kläder, väskor, pappers- och kontorsprodukter och presenter. Bilder finns att hämta/ladda ner på vår Hemsida: www.ahlens.com/press Användarnamn: sverigepress Lösenord: ahlens Klicka sedan på Muji-länken Kontakt Åhléns: Bjarne Mumm, VD, tel: 08-402 80 50 / 070-342 92 99 Susanne Rosberg, varumärkeschef, tel 08-402 82 46, 070-325 45 62 Kontakt MUJI: Kathryn Dighton, Press Relations Consultant, tel + 44 208348 3848 e-mail: enquiries@k-d-press.demon.co.uk Om Åhléns Åhléns är det ledande detaljhandelsföretaget i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns AB driver idag 73 varuhus, 6 hembutiker i Sverige, 18 hembutiker i Norge samt www.ahlens.com. I Åhlénsgruppen ingår sedan maj 2002 även kosmetikkedjan Kicks med 67 butiker runt om i landet. Den totala omsättningen för Åhléns och Kicks 2003 var ca 4,5 miljarder kronor exklusive moms. Bjarne Mumm är VD för Åhlénsgruppen, som ingår i Axel Johnson Gruppen. Om MUJI MUJI är en förkortning av Mujirushi Ryohin, som översatt till engelska betyder ”no brand quality goods”. Avsaknaden av varumärke är centralt i MUJIs koncept. Värdet i en produkt från MUJI ligger i vad den är och har för funktion, inte vem som har designat den. MUJI startades i Japan 1980 och 1983 öppnades den första Muji-shopen. Konceptet ägs av det japanska företaget Ryohin Keikaku Co., Ltd, som är listat på Tokyobörsen. Det finns närmare 300 MUJI-shopar i 9 länder. I Europa finns MUJI representerat i Storbritannien, Irland och Frankrike. Produkterna säljs även via www.muji.co.uk. Kort historik: 1980 MUJI grundas. Den första produktlinjen består av 40 unika mat- och hushållsprodukter. 1983 Den första MUJI-butiken öppnas i Aoyama, Japan. 1984 MUJI satsar på miljövänliga produkter och introducerar serien ”Natural Color”, där oblekt naturmaterial dominerar. 1991 Den första europeiska butiken öppnas i SoHo, London. 1996 Produktlinjen utökas med underkläder. 1999 Produkter som mammakläder, barnmöbler och barnkläder introduceras. 2000 MUJI firar 20 år och den hittills största butiken i Japan öppnar, ”Mujirushi Ryohin Platz Kintetsu”. MUJI erbjuder ett sortiment bestående av mer än 4 000 produkter. 2002 MoMA (Museum of Modern Art) i New York introducerar MUJI i sin designbutik. MUJI öppnar butik i Dublin, Irland. Websajten www.muji.co.uk lanseras. 2003 MUJI ställer ut på designsalongen 2003 Milano Salone. 2004 MUJI lanseras på Åhléns.