​Vem ska jag välja som ny VD?

Fråga:

Jag startade mitt företag för drygt 20 år sedan. Vi har hela tiden växt, för det mesta med brlönsamhet. För fem år sedan kom jag till insikt om att jag inte trivs i VD-rollen längre. Jag trivs bäst ute hos kund, i att lösa deras affärsproblem, speciellt när det handlar om nya tekniska lösningar.

Men tiden rullade på och jag blev alltmer frustrerad.

För tre år sedan anställde jag en vice VD. Vi har funnit varandra och jobbar bra tillsammans. Tanken var att han skulle ta över som VD efterhand, men det har inte hänt. Jag kanske inte släppt fram honom, men han har heller inte tagit för sig, är nog lite ängslig för att stöta sig med mig.

Nu har jag fått tips om en VD-kandidat som jag träffat. Det är en helt annan typ. Fart och fläkt, hon har tidigare vänt ett krisföretag till lönsamhet och ger ett förtroendefullt och kraftfullt intryck.

Nu står jag där. Vem ska jag välja?

Svar:

Du har egentligen redan svarat på din egen fråga. Din vice VD har inte kraften att ta över – då hade det redan hänt. Att ni trivs bra tillsammans kan mycket väl vara ett tecken på att han är en stabstyp som fungerar utmärkt med en stark VD , som ger stöd och support utan att driva egna frågor eller ta beslut på egen hand som äventyrar balansen. En vanlig profil för välfungerande vice VD´ar och en förklaring till att de sällan kan ta steget till att bli VD.

Försök få honom att vara med och stötta en ny VD, men var beredd på att han slutar. Han har

sannolikt redan intecknat både titeln och lönen……

Din nye VD-kandidat låter som ett bättre alternativ, men se upp! En stark VD kommer att utmana dig.

Är du beredd på det? Gamla heliga kor kommer att slaktas…. eller mjölkas mer än du gjort. Dina närmaste medarbetare kanske inte går bra ihop med den nye VD´n, som kanske vill ta in andra krafter.

Bäst är om du skapar dig en tydlig roll ”ute hos kunderna” – det du brinner för. Som kundansvarig för nyckelkunder, göra inbrytningar på nya segment, nya storkunder eller –länder. Det kommer att ge dig energi och ta tid från grubblandet över den nye VD´ns åtgärder.

Men släpp inte helt! Ett tips är att ni två ses varje vecka, 2-3 timmar utanför företaget där ingen

annan i företaget ser och hör. Ide´n är tagen från teatervärlden - Teaterviskaren som, osynlig för

publiken, som kan hjälpa skådespelarena i att hitta sin repliker. Du kan ställa dina frågor till den nye VD´n så att du inte ”råkar” runda VD. Det är lätt hänt. Du hör talas om något som låter konstigt, du frågar någon i organisationen och vips så har du de facto kört över VD. Din fråga tolkas och övertolkas och läses som ett ifrågasättande.

VD´n från sin sida kan ställa frågor till dig om personer, projekt, produktsortimentet, era bästa/sämsta kunder mm så att han/hon snabbt kan navigera på vägen framåt och inte springa på de största minorna.

Håll på med era möten minst ett halvår. Tiden kommer sannolikt att minska med tiden, men sluta inte. Det är en säkerhetsventil som ni båda, men speciellt du, behöver.

Kör på, njut av att få ett friare liv och inse att rätt VD kommer att vara jobbig för dig.

Thomas Ahrens

• Litteratur