Adolf Ratzka vill ta hjälp av lagen

Den nybildade ideella föreningen ”Med lagen som verktyg” ska ta hjälp av juridisk expertis för att på sikt få en bra diskrimineringslag.
– I USA är man bättre på att använda juridiken som verktyg för förändring, säger Adolf Ratzka som är föreningens ordförande i Stockholm.

Han tar emot i sin prunkande trädgård i Vårberg där ett tiotal arter av favoritväxten bambu breder ut sig. Två svarta katter och en sköldpadda fullbordar idyllen ett stenkast från Mälaren.

Men Adolf Ratzka – ett välkänt namn i funktionshinderrörelsen – är långt ifrån nöjd.
– Människor med funktionsnedsättning har alltid varit andra klassens medborgare med sämre livskvalitet, hälsa, bostadsstandard och utbildning och med lägre inkomster, hävdar han.

– Vi har inte skrikit tillräckligt högt! Vi har varit tandlösa, lama och besvikna. Vi har visserligen varit bra på att framhålla orättvisor i samhället och vi har uppvaktat makthavare men resultatet har ofta varit magert. Det ska vi nu ändra på, säger Adolf Ratzka.

För ett par månader sedan bildade han tillsammans med andra den ideella föreningen ”Med lagen som verktyg”. Föreningen har som ändamål att försvara och främja de mänskliga rättigheterna för personer med funktionsnedsättning och att motarbeta diskriminering av desamma.

Arbetet ska ske genom att:

• Bidra till rättspraxis i diskrimineringsfall på grund av funktionsnedsättning
  • Öka och sprida medvetenhet om diskriminering av personer med funktionsnedsättning och hur den ska bekämpas
  • Öka och sprida den juridiska expertisen om diskriminering av personer med funktionsnedsättning.

• Föreningen har sin grund i Independent Living-rörelsens tankesätt och ska ha ett nära samarbete med Independent Living Institute och dess anmälningstjänst.
    – Vi letar efter starka symbolfall som vi kan driva i det här projektet. Vi har kontakt med erfarna advokater som ställer upp ideellt men vi behöver förstås ekonomisk hjälp av stödmedlemmar för att kunna genomföra processer, säger Adolf.

Han levde under några år i USA och hävdar att det landets antidiskrimineringslagstiftning från 1990 är mycket bättre än den svenska, inte minst på grund av möjligheterna att använda juridiken för att förändra samhället.
    – Det blev ett hemskt uppvaknande att flytta till Sverige, minns han.

Adolf är kritisk mot det nya tillägget till diskrimineringslagen som klassar brist på tillgänglighet som möjlig diskriminering. Tillägget har för många undantag, tycker Adolf Ratzka.
    – Vi vill inte längre stå vid sidan när andra definierar våra problem. Vi tänker nu ta vår sak i egna händer, säger Adolf Ratzka.

Alla som vill engagera sig för ett samhälle som inkluderar personer med funktionsnedsättningar utan negativ särbehandling och som ser juridiken som en väg dit välkomnas som medlemmar. För mer information, besök: http://mlsv.se/

Adolf Ratzka föddes i nuvarande Tjeckien och har bott i många länder innan han flyttade till Sverige. Han har bland annat forskat på KTH om tillgänglighet och samhällsekonomi. Han var med och startade STIL, han introducerade Independent Living i Sverige, han har varit ordförande i Europeiska Nätverket för Independent Living, ENIL, och har skrivit och föreläst mycket om människor med funktionsnedsättning.

Inlägget går även att läsa i Aiai Magasinet nr 2.

• Datorstödd konstruktion, design