Pressmeddelande -

Aiai Akademi - en ny mötesplats för kompetensutveckling kring personlig assistans

Aiai som administrativt systemstöd har utvecklats i takt med omvärldskraven, men assistansanordning är mycket mer än administration. Ofta får vi beskrivet ett behov av erfarenhetsutbyte från våra kunder i kombination med praktiskt inriktad kompetensutveckling. Vi har tagit intryck av utryckt behov vilket resulterat i en ny mötesplats, Aiai Akademi.

Aiai Akademi är exklusivt för Aiai-användare där vi kan kombinera kompetensutveckling, i både teori som praktik, med möjlighet till erfarenhetsutbyte med andra inom branschen. Utbildningarna kommer beröra områden där kraven på kunskap är hög och där du har stor nytta av Aiai som systemstöd.

-Under våren 2015 drar vi igång med de högaktuella områdena arbetstidslagstiftning och social dokumentation. Innehållet för Aiai Akademi kommer variera över tid baserat på våra kunders behov och önskemål, säger Carina Ekblad som är ansvarig för Aiai Akademi.

Medverkande till vårens utbildningar är Björn Jidéus, (KFO), Anna Barsk Holmbom (ABH Utbildning), Marie Wendin (KompetensUtvecklingsInstitutet), Susanne Sundberg, Carina Ekblad (Kaustik) mfl samt representanter från IVO och Försäkringskassan. Variation av medverkan kan förekomma mellan orterna.

Vårens utbildningars innehåller:

Dag 1 ARBETSTIDSLAGEN

EU direktiv, arbetstidslagstiftning och kollektivavtalsbestämmelser är avgörande för hur ett schema kan läggas, vilka avvikelser som kan göras och vilken tjänstgöringsgrad som är möjlig att erbjuda den anställde.

Några av områdena som kommer beröras under dagen:

• Vad innebär arbetstidsdirektivet och hur påverkar det den personliga assistansen?
  • Vad innebär överenskommelser i kollektivavtal i relation till ATL?
  • Vad är en begränsningsperiod och vad är det för information FK efterfrågar i sina kontroller av tidsredovisningen?

Ur Aiai:

• Schemakontroll i grundschema
  • Schemakontroll i gällande schema
  • Begränsningsperiodsrapporten
Dag 2 SOCIAL DOKUMENTATION

Assistansanordnare har en skyldighet, enligt LSS och SFB 51kap, att dokumentera de insatser som genomförs. Dokumentationen ska dels bestå av den fasta dokumentationen i form av personuppgifter, genomförandeplan och uppföljning av kvaliteten inom verksamheten. Dels av den löpande dokumentationen, så som journalanteckningar.

Några av områdena som kommer beröras under dagen:

• Skillnader mellan SOSFS 2006:5 och SOSFS 2014:5.
  • Vad bör dokumenteras och journalföras?
  • Hur kan genomförandeplaner se ut?

Ur Aiai:

• Personakt
  • Ärendehantering
  • Aiai Personal

Båda utbildningstillfällena är uppdelade på två dagar. Det första tillfället sker i Stockholm 3–4 mars och det andra 25–26 mars i Malmö. Du kan välja att delta på båda dagarna eller bara en av dem. I Kaustik anda avslutar vid de båda första utbildningsdagarna med en kulturell upplevelse. Vi avslutar kvällen med en gemensam middag.

Aiai Akademi är kostnadsfritt för Aiai-användare. Endast förtäring bekostas av deltagaren självt.

Frågor angående Aiai Akademi besvaras av Carina Ekblad, carina@kaustik.com