Stor succé för Aiai Akademi

Vi har identifierat ett stort behov av kunskapsutbyte mellan assistansanvändare, assistansanordnare, branschorganisationer och myndighet. Under Aiai Akademis första genomförande på Fotografiska i Stockholm samlades fler än 150 deltagare. -Vi är glada och stolta över det enormt positiva mottagandet av Aiai Akademi, säger Carina Ekblad på Kaustik.

Platserna tog snabbt slut. Trots det rika antalet som närvarade var det fler än dubbelt så många som anmält sig till mötesplatsen. -Ungefär samma situation råder då Aiai Akademi gör entré i Malmö den 25-26 mars, berättar Carina Ekblad.

-Att anordna assistans kräver hög kompetens inom många områden och god kontroll av verksamhetens alla delar är av stor vikt. De senaste åren har även kraven ökat. Vi tror att vi alla har att tjäna på att stärka kompetensen inom personlig assistans, säger Magnus Crossner, VD på Kaustik.

Den samlade kompetensen under Aiai Akademi var extremt hög och bidrog till att göra dagarna innehållsrika och berikande. -Jag vågar påstå att det aldrig funnits lika mycket kompetens samlat på ett och samma ställe inom vår bransch som under Aiai Akademi, säger Magnus Crossner. Det var extra glädjande att se hur väl alla tog vara på tillfället att diskutera och utbyta erfarenheter, fortsätter Magnus Crossner.

Under Aiai Akademi finns såväl assistansanvändare, anordnare, branschorganisationer som myndighet representerade tillsammans med Kaustik som levererar verksamhetsstödet Aiai. Deltagarna representerar såväl enskilda arbetsgivare, privata anordnare, kooperativ som kommuner. Det som förenar deltagarna är användandet av verksamhetsstödet Aiai.

-Att samlas och utbyta erfarenheter ser vi som vår angelägenhet berättar Carina Ekblad. Kunskapsutbyte innebär både att inhämta kunskap men även dela med sig av kunskap. Vår förväntan på deltagarna är att vara aktiva och engagerade i de aktiviteter och diskussioner som dagarna omfattar. -Deltagarnas engagemang bidrog verkligen till att Aiai Akademi som mötesplats blev så lyckad. Det tillsammans med kursutvärderingen stärker oss i tron att Aiai Akademi är här för att stanna, berättar Carina Ekblad.

Aiai Akademi är exklusivt för Aiai-användare där vi kombinerar kompetensutveckling, i både teori som praktik, med möjlighet till erfarenhetsutbyte med andra inom branschen. Utbildningarna berör områden där kraven på kunskap är hög och där nyttan av Aiai som systemstöd är stor. Vid detta tillfälle var det arbetstidslagstiftningen och social dokumentation som var i fokus.

Medverkande vid vårens utbildningar är Björn Jidéus (KFO), Per Sjödin (KFS), Ola Hålén (repr Vårdföretagarna), Anna Barsk Holmbom (ABH Utbildning), Marie Wendin (KompetensUtvecklingsInstitutet), Susanne Sundberg (Kärnfullt), Tomas Sundberg, Susanne Lövgren, Vera Muholjic, Peter Gustafsson (Försäkringskassan) samt Carina Ekblad, Christofer Håkansson och Marie Kringberg (Aiai/Kaustik).

• Sociala frågor, allmänt

• försäkringskassan
  • carina ekblad
  • magnus crossner
  • aiai akademi

Kaustik AB är ett IT- och kunskapsföretag inom personlig assistans. Med produkten Aiai – Administrativ Interaktiv Assistans via Internet – är Kaustik marknadsledare inom programvaruutveckling för personlig assistans. Aiai fortsätter att växa i snabb takt och används av fler än 40 000 personer. Aiai ska vara det självklara valet för varje assistansanordnare varför ett systematiskt förbättringsarbete ständigt pågår tillsammans med våra kunder. Kaustik publicerar Aiai-magasinet och anordnar Aiai Akademi som en mötesplats där kompetensutveckling är i fokus. Utbildningarna berör områden där kraven på kunskap är hög och där stor nytta av Aiai som systemstöd ges. Kaustik har även utvecklat Omsorg24 som är ett verksamhetsstöd åt HVB-hem och LSS-boenden.