Flowers by Grow - En del av Airport City Stockholm

Bilden visar Flowers by Grow från Arlanda, Airport City Stockholm
Bild: Swedavia

”En del av Airport City Stockholm” är en artikelserie om de företag och verksamheter som verkar i området. Sveriges första riktiga flygplatsstad skapar dynamiska områden där företag och verksamheter samverkar med omvärlden på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Det är här regionens nästa kunskapskluster och en attraktiv destination växer fram. Airport City Stockholm är ett unikt samarbete mellan de tre starka aktörerna Swedavia, Sigtuna kommun samt Arlandastad Holding.

Flowers by Grow – En del av Airport City Stockholm

Den 11 april 2011 satte Kelli och Caisa sina obesprutade frön i Grow's egna blomsterplätt och slog upp dörrarna för Grow på Sveavägen i Stockholm. De har nu utökat med ytterligare en blomsterbutik i SkyBridge, passagen mellan Clarion Hotel Arlanda Airport och SkyCity på Stockholm Arlanda Airport, Airport City Stockholm.

Flowers by Grow är en svensk blomsterhandel, grundad av Kelli Kader och Caisa Littorin, där miljötänket genomsyrar hela verksamheten med allt från natursnören till ekologiska blommor fria från bekämpningsmedel. Flowers by Grow erbjuder färska blommor och krukväxter, men även dekoration och inredning.

Tre frågor till Kelli Kader, VD Flowers by Grow

Flowers by Grow finns både inne i Stockholm City och på Arlanda. Vilka fördelar ser ni med att verka på Arlanda, Airport City Stockholm?

-  Det är en ära att få arbeta på Stockholm Arlanda flygplats. Rätt vad det är så får huvudstaden besök av en offentlig person och då välkomnas de givetvis av en fin miljövänlig blomma. Att "bo" här på Arlanda flygplats är väldigt speciellt. Vi har många företag omkring oss och arbetar stenhårt med att få med dessa i tron om miljön och hur vi kan påverka den. Våra kunder har vi vunnit dels för att vi är den enda blomsterbutiken på flygplatsen men ryktena har även spridits via mun-mot-mun metoden. Det är en fartfylld och intensiv arbetsplats och har man tur så värvar kunderna (företagen) nya kunder baserad på deras upplevelse hos oss. Skillnaden är att vi är så synliga på Arlanda och lever nära inpå våra kunder. Givetvis har vi en större möjlighet att utveckla vår relation med den enskilda kunden då vi finns så pass nära att ett möte knappt behöver bokas in. Vi har också möjlighet att på kort varsel leverera blommor och inredning till företagen som är i akut behov.

Ert koncept skiljer sig lite från andra blomsterbutiker i Sverige. Berätta mer om Flowers by Grows verksamhet.

-  Drömmen om en blomsterbutik tog fart våren 2010. Vi ville göra någonting unikt, nämligen arbeta för en bättre miljö. Drömmen var inte långt borta och 2011 öppnades dörrarna till Grow på Sveavägen. Visionen om en blomsterbransch där miljön var i fokus var från början endast en önskan. I dag är den en självklarhet i allt Grow gör, både på Sveavägen och på Arlanda.

När du som kund väljer Grow då väljer du också ett närodlat, ekologiskt och Fairtrade märkt sortiment. Du bidrar till en bättre miljö. Våra FFP-märkta blommor (fair flowers fair plants) gör att du kan spåra dess ursprung. På så sätt kan du få reda på blommornas ursprung, hur de odlats och hur arbetsförhållanden ser ut runt omkring. Vårt ekologiska sortiment är fritt från skadliga ämnen. Våra blommor och växter odlas på plantager där människan väljer att inte använda gifter och bekämpningsmedel, vilket gynnar miljön.

Vad sker framöver för Flowers by Grow?

-  På Grow sätter vi människa och miljö i första hand och hos oss är ansvarstagande viktigt hela vägen. Från frö till blomma, från leverantör till Grow, från Grow och vidare till dig som kund. Våra ledord är Kunskap, Känsla och Fantasi och tillsammans med en hög service där vi ser varje kund som unik så hoppas vi att få växa på Stockholm Arlanda Airport. Under sommaren 2013 fick vi önskemål av kunder och flygplatsen att utöka vårt sortiment. I dag har vi massor med fina present och inrednings artiklar som passar alla olika typer av plånböcker.

Vi är inte rädda för att skryta, vi är experter på det vi gör.

För mer information om Flowers by Grow, vänligen kontakta:
Kelli Kader, VD Flowers by Grow
Telefon:+46 (0) 8 880 809
E-post:arlanda@flowersbygrow.se

Flowers by Grow:
Med start 2011 ville vi skapa ett koncept aldrig tidigare gjort i Sverige. Med tre värdeord, KÄNSLA, KUNSKAP & FANTASI, fann vi vårt uppdrag. Vi öppnade dörrarna till vår miljövänliga blomsterbutik, som förser Stockholm med vackra blommor. En ekologisk blomma ger dig doften som du alltid önskat få från en blomma, frisk och vårdande.Den odlas med kärlek och omsorg om miljö. Föreställ dig nu denna blomma i en bukett. Den kommer bli fantastisk, varm och kärleksfull, och den kommer att göra någon speciell där ute mycket lycklig. Gaten till din personliga blomsterbutik finns på Arlanda Sky Bridge. Välkommen! https://www.facebook.com/flowersarlanda