Sigtuna kommun på plats i Washington för att berätta om spårbilar

I samband med Podcar City Conferences, den 23-25 oktober i Washington, kommer Sigtuna kommuns kommunalråd Bosse Andersson (c) att berätta om den nyligen påbörjade utredningen om spårbilar inom Airport City Stockholm.

– Vi måste ta ytterligare steg för hållbara trafiklösningar. Spårbilar kan vara en framtida lösning på dagens och morgondagens miljöutmaningar. Det känns extra roligt att få delge internationella intressenter information om vårt arbete med att utveckla en levande flygplatsstad på ett hållbart sätt. Intresset är stort, säger Bosse Andersson (C), kommunalråd i Sigtuna kommun.

– Sigtuna kommun vill gå i bräschen för smarta miljölösningar. Intresset för spårbilar växer och vi vill nu pröva möjligheten att använda en sådan ny lokal kollektivtrafiklösning där det skulle kunna vara verkligt effektivt. Därför känns det både viktigt och spännande att utreda förutsättningarna hos oss, kommenterar Lars Bryntesson (S), ordförande i Kommunstyrelsen i Sigtuna kommun, tillika ledamot i styrelsen för Airport City Stockholm.

– En viktig del av arbetet med att bygga stad är att planera för en effektiv kollektivtrafik. Vi skapar förutsättningar för 50 000 arbetstillfällen i flygplatsstaden fram till år 2030. Då är väl fungerande kommunikationer inom staden avgörande, avslutar Kristina Alvendal, VD Airport City Stockholm.

Airport City Stockholm har arbetat fram en unik stadsbyggnadsstrategi som tar sin utgångspunkt i den levande urbana staden. Flygplatsstaden är indelad i sex unika stadsdelar. En viktig del i stadens utbyggnad är den kollektivtrafikslinga som planeras i området. Tillsammans med Institute for Sustainable Transportation utreds nu frågan om spårbilar inom flygplatsstaden. Detta är en av flera olika utgreningar som pågår för en effektiv och miljösmart infrastruktur.

För att läsa mer om Airport City Stockholm, vänligen besök projektets hemsida, www.airportcitystockholm.com