Världsunik elväg vid Airport City Stockholm

Svaret på frågan om en fossilfri fordonsflotta i Sverige kan inom kort ligga nedgrävt i vägen. Den 12 maj   kl 10:00 startar bygget av en testväg som under färd kan mata ström till elbilar från en skena i marken. Catharina Elmsäter-Svärd lägger första skenan. Media välkomnas.

– Vi hoppas att så många som möjligt inser vad det här kan innebära. Om allt går vägen, kan de enorma utsläppen från transportsektorn i princip vara ett minne blott om 10-15 år, säger Gunnar Asplund, innovatör bakom projektet och vd på Elways.
Lördagen den 12 maj kl 10:00 startar bygget av världens första elektrifierade väg med konduktiv matning (jfr klassisk bilbana)

Datum: lördag 12 maj 2012
Tid: 10.00
Plats: Arlandastad Test Track
Anmälan: Anmäl gärna om du kommer till josefin.sellen@ncc.se
Vägbeskrivning E4 norrifrån: Kör av första avfarten mot Arlanda flygplats, sväng vänster under motorvägen och kör höger i rondellen, mot Arlanda. Kör rakt fram i nästa rondell mot P Benstocken. *Håll höger i nästföljande korsningar, mot P Benstocken. Passera avfarten till Benstocken och fortsätt ca 500 meter så ser ni infarten på höger sida (en större elgrind).
Vägbeskrivning E4 söderifrån: Kör av avfarten mot Arlanda flygplats. Följ vägen och ta sedan första avfarten till höger, mot P Långtid. Kör höger i rondellen, mot Benstocken. Följ sedan väganvisningarna enligt markeringen i stycket ovan*.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Gunnar Asplund, vd Elways
Telefon: 08-27 2277, 070-593 29 39
Kristina Alvendal, vd Airport City Stockholm
Telefon: 08-599 063  00, 0733-508 918
Josefin Sellén, informationschef NCC Roads Sverige
Telefon: 08-585 518 57, 070-412 41 42

Elvägsprojektet är ett samarbete mellan Elways AB, Airport City Stockholm, NCC, Arlandastad Holding AB, Kungliga Tekniska Högskolan och Energimyndigheten. Projektet har beviljats 9 miljoner kronor av staten genom Energimyndigheten.