Pressmeddelande -

Socialstyrelsen rekommenderar behandling med temperaturreglerat laminärt luftflöde (TLA; Airsonett) som en del av den moderna astmavården

TLA är en effektiv behandling som landstingen nu kan börja implementera för att förbättra livskvaliteten hos patienter som trots läkemedelsbehandling lider av svår okontrollerad allergisk astma. Det konstateras i Socialstyrelsens nya nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL, vilka publicerades den 24 november 2015. Socialstyrelsens rekommendation följer på en rad positiva utlåtanden om TLA-behandling (Airsonett) från ledande svenska och utländska hälsomyndigheter och expertorganisationer. Användningen av TLA-behandling i den svenska vården av astmapatienter varierar kraftigt mellan olika delar av landet, men bolaget bedömer att Socialstyrelsens tydliga ställningstagande nu kommer öka tillgängligheten för patienter i behov av TLA-behandling oavsett bostadsort.

I Socialstyrelsens nyutkomna riktlinjer rekommenderas behandling med TLA för patienter från sex års ålder som lider av svår allergisk astma trots behandling med adekvata läkemedel (beta 2-stimulerare, inhalationssteroider och anti-leukotriener). Riktlinjerna har utformats i samråd med ett sextiotal svenska läkare, hälsoekonomer, sjuksköterskor och andra experter inom astmaområdet.

”TLA-behandling med Airsonett kan förbättra livskvaliteten påtagligt hos patienter med svår astma, utan någon risk för farmakologiska biverkningar. Svår okontrollerad astma leder ofta till begränsningar av individens frihet och förmåga att delta dagliga aktiviteter och har en betydande påverkan på samhällets kostnader för hälso- och sjukvård i Sverige. Socialstyrelsens positiva ställningstagande är därför inte överraskande, men ändå viktigt eftersom det bör leda till att produkten får en större spridning i landet och att vården av astmapatienter därigenom kommer bli mer jämlik”, säger Fredrik Werner, VD på Airsonett.

Airsonett är en icke-farmakologisk behandling där man använder ett temperaturreglerat laminärt luftflöde (TLA) för att skapa en partikelfri-zon över patientens andningsvägar under nattsömnen.1 Patientens exponering för allergen och andra luftburna irritanter reduceras avsevärt och patientens luftvägar och immunsystem tillåts vila och återhämta sig nattetid, en period av dygnet då patienter med astma ofta är extra känsliga. I Socialstyrelsens utvärdering ingick två placebokontrollerade randomiserade studier som visade på minskad luftvägsinflammation, ökad symtomkontroll natt och dag samt förbättrad livskvalité.2-3 Nyligen publicerades data från en tysk observationsstudie som visade på att TLA-behandling av patienter med svår allergisk astma kan leda till bättre astmakontroll, färre astma-attacker och sjukhusinläggningar.4

I Sverige rekommenderar även Läkemedelsverket och Svenska Barnläkarföreningen Airsonett för behandling av patienter med svår astma och den statliga myndigheten TLV (Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket) konstaterar att behandlingen är kostnadseffektiv. Flera svenska landsting har redan introducerat Airsonett som en värdefull komponent i den moderna astmavården.

Socialstyrelsens rekommendationer går att ladda ner via följande länk: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-11-3

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Fredrik Werner, verkställande direktör, Airsonett AB
E-mail: fredrik.werner@airsonett.com

REFERENSER:

1. Gore RB, Boyle RJ, Gore C, et al. Effect of a novel temperature-controlled laminar airflow device on personal breathing zone aeroallergen exposure. Indoor Air 2015;25:3644

2. Pedroletti C, Millinger E, Dahlén B, et al. Clinical effects of purified air administered to the breathing zone in allergic asthma: A double-blind randomized cross-over trial. Respir Med 2009;103:1313-9

3. Boyle RJ, Pedroletti C, Wickman M, et al. Nocturnal temperature controlled laminar airflow for treating atopic asthma: a randomised controlled trial. Thorax 2012;67:215-221

4. Schauer U, Bergmann K-C, Gerstlauer M et al. Improved asthma control in patients with severe persistent allergic asthma after 12 months of nightly temperature-controlled laminar airflow (TLA): An observational study with retrospective comparisons. Eur Clin Respir J 2015, 2: 28531

• Hälso-, sjukvård

• airsonett
  • airsonett airshower