Svenskarna vill koppla ned på semestern

– 3 av 5 positiva till en digital detox

61 procent av svenskarna uppger att de skulle vilja åka på en skärmfri semester, enligt en färsk Sifo-undersökning som Airtours har genomfört. De främsta fördelarna med en sådan resa tycker svenskarna är att få en paus från sociala medier samt att bli mer närvarande. Att inte ha tillgång till e-post och att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet anses vara de största utmaningarna.

När Airtours genom Sifo frågade svenskarna vad de största fördelarna med en skärmfri resa skulle vara svarar de att bli mer närvarande (44%) och att få en paus från sociala medier (44%). Att stressa ner (38%) och få mer tid för familj och vänner (37%) kommer därefter. De två största nackdelarna med en skärmfri semester menar svenskarna är att inte vara uppdaterad i nyhetsflödet (43%) samt att inte kunna läsa e-post (26%).

– Semestern ska vara en tid för avkoppling, återhämtning och umgänge. De senaste åren har sociala medier och skärmtiden blivit en större och viktigare del för många och det kan vara svårare att helt koppla av när man ständigt är uppkopplad. Därför har vi nu tagit fram ett koncept där vi erbjuder våra kunder en digital detox under utlandsresan för att ge dem möjlighet att koppla av på riktigt och skapa värdefulla minnen – trots att de inte delas i sociala medier, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

Undersökningen visar vidare att kvinnor, i större utsträckning än män, vill åka på en skärmfri semester; 64 procent av kvinnorna skulle vilja åka jämfört med 58 procent av männen. Undersökningen visar även att nära två av tre (63%) känner till vuxna som blir stressade av att inte vara uppkopplade på semestern.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 24–28 maj 2018. Totalt intervjuades 1119 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.