Många ger dig politik igår, vi ger dig Politik Idag

Pilen visar den genomsnittliga tendensen för statsminister Göran Persson den senaste veckan. Det gröna fältet är positiv press, det röda negativ. Skuggan visar föregående period. Övriga partiledare hittar du längst ner. Problemet med systematisk medieanalys är att den kommer försent. Debatten är avgjord, kampanjen slut, valet vunnet eller förlorat. Analysen ger i princip bara underlag för efterklokhet. Politikidag.se erbjuder analys i realtid av allt som publiceras på webben. Politikidag.se är en unik webbportal som visar hur samtliga riksdagspartier bemöts i media. Dessutom har vi lagt till kandidaterna Feministiskt Initiativ och Junilistan. Politikidag ger ett direkt få svar på bland annat följande frågor: Hur mycket syns partierna jämfört varandra? Vilka partier får bättre eller sämre press än de andra partierna? Vem vinner debatten om t ex jämställdheten eller arbetsmarknaden? Vilka partiledare får positiv respektive negativ press? Dessutom kommer analyser och kommentarer att publiceras. Källorna är all internetbaserad svensk media. Källorna söks igenom var femte minut efter uppdateringar. Dessa får omedebart genomslag i bedömningen på Politikidag.se. Samtliga rapporter kan beställas i olika tidsperspektiv, för närvarande vecka, månad eller kvartal. Det ger ett utmärkt underlag för djupare analys av olika orsakssamband. Analyserna skrivs av Ulf Börgesson, om har över tio års erfarenhet som politisk kommunikationskonsult. För att du själv ska kunna bilda dig en uppfattning, gå in på www.politikidag.se och teckna dig för ett provabonnemang. Tjänsten är gratis fram till 23:e oktober. Politikidag är utvecklat och drivs i samarbete mellan UBIK och Aitellu Business Intelligence. Mer information Ulf Börgesson, redaktör: 0708-801154, ulf.borgesson@ubik.se Jonas Karlsson, tekniskt ansvarig: 0703-101079, jonas.karlsson@aitellu.com