Svenskt-italienskt samarbete inleds inom ”Big Data” och omvärldsbevakning

- Partnerskapet ger oss både tillgång till en ny stor marknad samt att våra organisationer kan dra fördelar av våra respektive kompetenser, säger Daniel di Benedetto, verksamhetsansvarig på Aitellu och tillägger.

- Vi har två starka affärsområden och vi satsar nu kraftfullt på att växa.  Det handlar om Big Data Solutions, d.v.s. att analysera de enormt stora datamängder som företag och organisationer besitter och ur den informationen plocka fram mönster, skapa struktur och med det få insikt i avvikelser. Det gör vi med hjälp av avancerad bearbetning och artificiell intelligens. Styrkan i våra system är att vi kan köra miljontals olika scenarier som ger beslutsfattare betydligt mer kvalificerade underlag för t.ex. marknads-, kvalitets- eller finansieringsbeslut.

- Vi har under en längre tid sökt efter en samarbetspartner med bred kompetens inom Big Data och har i Aitellu funnit den partner som vi länge letat efter, säger Silvia Fraschetti, Director Sales på Manitcle och fortsätter:
-  Aitellus toppmoderna teknik tillsammans med vår breda erfarenhet av konsultverksamhet inom Big Datahantering är en idealisk match.

- Vi ser fram emot att ta del av alla de möjligheter som ligger i Aitellus avancerade verktyg som tekniskt är i toppnivå. Tekniken ger stora framtida möjligheter då den passar perfekt in i vårt kunderbjudande. Dessutom finns det en stor potential i utbyte av tjänster där Manticles styrka är konsultverksamhet inriktad på management av Big Data, avslutar Silvia.

Aitellu får nu tillgång till den italienska marknaden inom området Big Data och kan samtidigt utnyttja Manticles kompetens i utvecklingen av sin verksamhet.

- Det är mycket glädjande för Aitellu att vi nått fram till ett partnerskap med Manticle, säger Aitellus VD Anders Holmstedt. Samtidigt som detta sker arbetar vi just nu från ägarhåll för en rejäl satsning på företagets utveckling. Det finns en mycket stor potential i denna marknad och en stor potential i Aitellu, avslutar Anders.

- Vi kommer även satsa på vårt andra affärsområde omvärldsbevakning av media, fastslår Daniel. Vårt system kan idag läsa innehållet i exempelvis artiklar och själv värdera innehållet. Det kan också söka samband och därmed klustra och gruppera material inom samma område. Vidare är vi ensamma om att kunna göra avancerade sökningar på Svenska Twitter, avslutar Daniel och tillägger.

- Allt detta är mycket värdefullt för exempelvis branschorganisationer och politiska partier men också för företag som vill följa med och bevaka både traditionella och sociala mediers nyhetsflöde.

Kontakta Daniel di Benedetto, Head of Operations, för mer information 0705-83 35 80

e-post: dibenedetto@aitellu.com

www.aitellu.com  www.manticle.com/news