Akademibokhandeln tar grepp om plastpåsarna tillsammans med Håll Sverige Rent

Sedan den 1 augusti tar Akademibokhandeln betalt för plastpåsarna i sina butiker. Akademibokhandeln har sen tidigare satt upp information i alla butiker om plastens negativa påverkan på miljön och uppmanar kunder att tänka till om de verkligen behöver en påse.

Att kedjan nu tar betalt för sina påsar ses som ytterligare ett led i att försöka få kunderna att överväga att avstå plastpåsen.
— Vi har sedan en tid tillbaka märkt att våra kunder själva i allt högre grad väljer bort plastpåse. En del ger oss kritik om vi lägger varorna de köpt i en plastpåse utan att fråga om de behöver en. Därför frågar vi nu aktivt och tar betalt, berättar Maria Edsman, Försäljningschef på Akademibokhandeln.

Intäkterna från plastpåsarna kommer att skänkas till hållbarhetsprojekt inom miljöförbättring och läsfrämjande. Nu inleder vi ett samarbete med Håll Sverige Rent och stöttar dem i projekt mot minskad nedskräpning och kunskapsspridning om plastförbrukningens negativa konsekvenser.
— Att Akademibokhandeln börjar ta betalt för sina påsar är ett steg i rätt riktning för att minska användningen av plastförpackningar som kan bli skräp om de hamnar fel. Vi tror avgiften blir en viktig signal som gör att konsumenten låter bli den där påsen som hen egentligen inte behöver, säger Johanna Ragnartz, VD Håll Sverige Rent.

Materialet i påsarna intresserar och engagerar men det är ett komplext område. Oavsett påse och material är det bästa för miljön att återanvända plastpåsen flera gånger:
— Vi har påbörjat en översyn av material men är inte klara med det. Vi tittar också på alternativa bärkassar som är återanvändningsbara och som kunden alltid kan ha med sig. Vi vill tänka nytt och göra det enkelt att avstå från plastpåsen samtidigt som det inte ska kännas fel om man behöver köpa en påse ibland, avslutar Maria Edsman.

Läs mer på www.akademibokhandeln.se/hall-sverige-rent/

Malin Hultgren, presskontakt, tel. 073-730 85 97
Maria Edsman, chef Försäljning och Drift Akademibokhandeln, tel. 076-888 26 10
Johanna Ragnartz, VD Håll Sverige Rent, tel. 076- 941 01 89

• plastpåsar

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker och inspirerande varor för alla som vill skriva, rita, pyssla, planera och förvara. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet. Vid årets Retail Awards tog Akademibokhandeln hem priset som Årets butikskedja 2017. Akademibokhandeln ingår i Bokhandelsgruppen, som ägs av Volati AB och företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokhandelsgruppen.se.