Akademibokhandeln utsedd till Årets Butikskedja

Vid årets Retail Awards igår tog Akademibokhandeln hem priset som Årets butikskedja. Hög servicegrad, inspirerande butiker och ett noga utvalt sortiment är några av anledningarna till vinsten.

– Att vi står som vinnare är fantastiskt glädjande och ett erkännande av den insats som alla medarbetare gör varje dag för våra kunder och företaget. Jag är stolt över det engagemang som finns i hela företaget. Alla medarbetare brinner för att sprida läsglädje och det stora engagemanget tror jag är lite unikt för Akademibokhandeln. Jag tror också att det är en stor del i att vi har lyckats vända utvecklingen för kedjan, säger Maria Hamrefors, VD Akademibokhandeln.

De senaste åren har Akademibokhandeln målinriktat skiftat fokus från kostnadsbesparingar till att satsa mer offensivt på affärsutveckling och att stärka kunderbjudandet. Bland annat märks satsningar som kundklubben Akademibokhandelns Vänner med 1,4 miljoner medlemmar, barnens Läsborgarmärke och ett omnikanalerbjudande som kombinerar inspirerande butiker med digitala tjänster.

Nu fortsätter utvecklingen av kunderbjudandet med bland annat ett uppdaterat butikskoncept samt satsningar på att utveckla den delen av Akademibokhandelns sortiment som inte består av böcker.

– I vår resa med Akademibokhandeln har vi hela tiden sett en stor potential i det engagemang som finns för bokhandeln hos både medarbetare och kunder. Detta tar oss framåt i att sprida vår vision ”Läsglädje för alla, varje dag!”, säger Maria Hamrefors.

Läs juryns motivering till priset på www.retailawards.se/vinnare-arets-butikskedja/

Malin Hultgren, presskontakt, tel. 073-730 85 97

Akademibokhandeln AB, med dotterbolaget Bokus AB, driver den marknadsledande bokhandelskedjan Akademibokhandeln med 108 butiker (centralägda och franchise), samt nätbokhandeln Bokus, som erbjuder flera miljoner böcker från hela världen. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till privatpersoner, företag, bibliotek och offentlig verksamhet.

Omsättning: 1,8 miljarder kr. Ägare: Accent Equity, Killbergs Bokhandel, Stiftelsen Natur & Kultur samt ledning och styrelse. www.akademibokhandeln.se, www.bokus.com