Akademibokhandelns efterlängtade e-handel har öppnat

För en knapp månad sedan aviserade Sveriges marknadsledande bokhandelskedja, Akademibokhandeln, att fullskalig e-handel skulle lanseras före årsskiftet. Nu är
e-handeln igång.

E-handeln är en del av Akademibokhandelns omnikanalerbjudande som kombinerar inspirerande butiker med digitala tjänster. Kunderna möter samma varumärke, priser och erbjudanden i båda försäljningskanalerna.
– Vi har sett fram emot denna dag med stor förväntan. Nu blir det oerhört spännande att se vilken respons vi får från våra kunder, säger Maria Hamrefors, VD Akademibokhandeln. Vi vet att många saknat möjligheten att e-handla hos oss.

Hälften av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr. Genom att erbjuda omnikanal ger Akademibokhandeln sina kunder ytterligare en service och valmöjligheten att handla där de passar dem bäst.
– På ett enkelt och tillgängligt sätt sammanflätas digitala tjänster med fysiska butiker. Exempelvis går det att returnera böcker köpta på hemsidan direkt i butik vilket underbygger den sömlösa omniupplevelsen och mervärde för kund, avslutar Maria Hamrefors.

Akademibokhandelns mål är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel.

Malin Hultgren, presskontakt, tel 010 - 744 10 19

• omnikanal
  • ehandel

Akademibokhandeln AB, med dotterbolaget Bokus AB, driver den marknadsledande bokhandelskedjan Akademibokhandeln med 116 butiker (centralägda och franchise), samt nätbokhandeln Bokus, som erbjuder flera miljoner böcker från hela världen. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till privatpersoner, företag, bibliotek och offentlig verksamhet.

Omsättning: ca 1,7 miljarder. Ägare: Accent Equity, Killbergs Bokhandel, Stiftelsen Natur & Kultur samt ledning och styrelse. www.akademibokhandeln.se, www.bokus.com