Akademibokhandelns webbplats nominerad till Svenska Designpriset

Akademibokhandelns webbplats som lanserades under 2016 har blivit nominerad till Svenska Designpriset 2017 i kategorin Digitalt E-handel. E-handeln är en del av Akademibokhandelns omnikanalerbjudande som kombinerar inspirerande butiker med digitala tjänster.

Bland funktionerna på webbplatsen finns möjligheten att söka efter böcker i sortimentet, se om en viss butik har boken hemma, reservera en bok och dessutom få massor av läsinspiration och personliga tips från kunniga butiksmedarbetare. Med den digitala tjänsten e-handel har servicen utökats ytterligare och det har blivit ännu enklare för kunderna att handla när, var och hur de vill.

– En stor del av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr, berättar Maria Edsman, försäljningschef på Akademibokhandeln. Därför har det varit viktigt för oss att ge våra kunder möjlighet att handla hur och när de vill hos oss. I vårt omnikanalerbjudande har webbplatsen och dess utformning en stor betydelse för den sömlösa upplevelse vi vill kunna erbjuda våra kunder. De kan exempelvis förbereda sitt köp hemma, handla hemifrån eller returnera en bok de köpt på e-handeln i någon av våra fysiska butiker.

Designen och utformningen av Akademibokhandelns webbplats är skapad av byrån Creuna. Utvecklingen är gjord stegvis och i nära samarbete med Akademibokhandelns kunder som fått tycka till om utvecklingsarbetet via en BETA-version samt genom utskick via medlemsklubben Akademibokhandelns Vänner.

– Det bästa priset vi kan få är självklart från våra kunder som hör av sig och tycker att vår webbplats med tillgänglig e-handel är användarvänlig och inspirerande. Men det är givetvis en stor ära att vi nu också blivit nominerade till Svenska Designpriset, säger Maria Edsman.

Omröstningen för kategorin Digitalt – E-handel öppnar måndag den 11 september och pågår fram till den 17 september. Läs mer och rösta på Svenska Designprisets hemsida www.designpriset.se/rostning.php

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en årlig tävling i grafisk kommunikation och design. Den 19 oktober i år utses vinnarna inom de olika kategorierna. Den 11 – 17 september är röstningen för kategorierna Identitet, Reklam, Device, Bild och Event öppen.

Läs mer om tävlingen på www.designpriset.se

I över 100 butiker och på nätet erbjuder Akademibokhandeln ett stort och väl sammansatt sortiment av böcker och inspirerande varor för alla som vill skriva, rita, pyssla, planera och förvara.

Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till kunder över hela landet.

Vid årets Retail Awards tog Akademibokhandeln hem priset som Årets butikskedja 2017.

Akademibokhandeln ingår i Bokhandelsgruppen, som ägs av Volati AB och företagsledningen. Mer information: www.akademibokhandeln.se och www.bokhandelsgruppen.se.