Retail Awards 2017: Akademibokhandeln finalist i kategorin Årets butikskedja

Kategorin Årets butikskedja framhåller en butikskedja som är lönsam och som genom långsiktigt arbete lyckas med produkt-och sortimentmix, butiksmiljöer, personalpolicy och kundservice. Akademibokhandeln är utsedd till finalist i denna kategori på Retail Awards 2017.

– Vår strävan är att vara proffs på retail, att hela tiden utmana oss själva och att mäta oss med de bästa detaljhandelsföretagen inom alla områden. Att vi nu uppmärksammas och är finalister i Årets butikskedja är fantastiskt hedrande, säger Maria Hamrefors, VD för Akademibokhandeln.

Priset Årets butikskedja har instiftats för att främja utvecklingen av moderna butikskedjor med nytänkande lösningar som samtidigt möter den lokala marknadens behov.

En vinnare inom kategorin Årets butikskedja kommer att utses på årets Retail Awards som går av stapeln den 15 maj. Läs juryns motivering till Akademibokhandelns finalistplats på www.retailawards.se/finalister

Om Retail Awards
Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Evenemanget är återkommande och i år arrangeras detta på Stockholm Waterfront den 15 maj tillsammans med branschtidningen Market. Vinnarna i de tolv kategorierna utses av namnkunniga juryer och presenteras under evenemanget.

Malin Hultgren, presskontakt, tel. 010-744 10 19

Akademibokhandeln AB, med dotterbolaget Bokus AB, driver den marknadsledande bokhandelskedjan Akademibokhandeln med 108 butiker (centralägda och franchise), samt nätbokhandeln Bokus, som erbjuder flera miljoner böcker från hela världen. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till privatpersoner, företag, bibliotek och offentlig verksamhet.

Omsättning: 1,8 miljarder kr. Ägare: Accent Equity, Killbergs Bokhandel, Stiftelsen Natur & Kultur samt ledning och styrelse. www.akademibokhandeln.se, www.bokus.com