Ros-Marie Grusén och Per Sjödell till styrelsen för Akademibokhandeln och Bokia

Ros-Marie Grusén, vd DocMorris Apotek, och Per Sjödell, vd Fiskars Sweden AB, har valts in i styrelsen för det nya bolag som bildas vid samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia.

Styrelsen är därmed fulltalig och består av följande personer:

Johnny Capor, ordförande, vice vd KF
Manfred Krieger, finanschef KF
Per Almgren, vd Stiftelsen Natur & Kultur
Peter Killberg, vd Killbergs Bokhandel AB
Matilda Ahlgren, vd Bok & Co AB
Per Sjödell, vd Fiskars Sweden AB
Ros-Marie Grusén, vd DocMorris Apotek/Admenta Sweden AB

-  Jag känner mig mycket nöjd med den styrelsesammansättning som vi har skapat. Genom ägarna har vi en gedigen kunskap om verksamheten och bokbranschen i stort. Vi har dessutom förstärkt styrelsen med två externa ledamöter med stor erfarenhet från områden som kommer vara värdefulla för det uppdrag vi har framför oss; att skapa en långsiktigt lönsam och framgångsrik bokhandel, säger Johnny Capor, styrelseordförande.

Ros-Marie Grusén har tidigare haft ett antal chefsjobb inom IKEA, bland annat som HR-chef för IKEA i Sverige. Hon var tidigare även vd för Plantagen och ansvarade då för att vända och göra den förlusttyngda verksamheten lönsam.

Per Sjödell har en bakgrund som vd för Pocket Shop, marknadskommunikationschef i ICA, vd för Gant i Sverige och marknadsdirektör på H&M. Per sitter i styrelsen för Stockmann Group där bla Stockmann-varuhusen och Lindex ingår.

Det nya bokhandelsbolaget ägs av KF Media AB (65%), Killbergs Bokhandel AB (11%), Stiftelsen Natur & Kultur (11%) samt ett antal nuvarande och före detta Bokia-partners (13%)

• Detaljhandel

• bokia