Nytt riskkapitalbolag i Västernorrland satsar på nystartade företag

Ett nytt privatägt riskkapitalbolag håller på starta i Västernorrland. Såddgruppen Mittsverige AB, heter det nya bolaget, som vill göra investeringar i nystartade företag.

- Många nystartade företag går omkull i onödan på grund av brist på kapital under den sk såddfasen, som vanligtvis infaller under det första kritiska verksamhetsåret. Vi hoppas nu kunna hjälpa intressanta företag med både riskkapital, kompetens och engagemang i ett tidigt skede så att företagen kan växa och utvecklas, säger Peter Ekdahl, vd i Såddgruppen MittSverige AB.

Bakom bolaget står ett 10-tal privata investerare tillsammans med Åkroken Science Park. ÅSP kommer i startfasen att vara minoritetsägare med cirka 10 procent av ägandet. Kostnaden för bolagets administration betalas de närmaste två åren av Länsstyrelsen i Västernorrland genom Åkroken Science Park.

Peter Ekdahl räknar med att det nya bolaget kommer att ha ett kapital på cirka fyra miljoner kronor för investeringar i mindre utvecklingsföretag i mittsverigeregionen.

- Vi räknar med att gå in med mellan 50 000 kronor och 300 000 kronor i de bolag som vi finner intressanta och har ett utvecklingsbehov. Vi går alltid in som minoritetsägare i bolagen och vi vill självklart också ha en styrelseplats i respektive bolag, säger han.

I slutet av oktober hoppas Peter Ekdahl att all formalia kring det nya bolaget ska vara klart och att man då är redo för sina första investeringar. Någon inriktning på speciella branscher kommer Såddgruppen Mittsverige inte att ha. Däremot måste bolagen ha sin verksamhet i regionen.

- Vi för nu samtal med tre bolag inom helt olika branscher. Vi är främst intresserade av en stark affärsidé och att det finns drivande personer bakom företaget.  Vi vill både komplettera och naturligtvis samverka med övriga regionala aktörer på den finansiella marknaden, som exempelvis Mittkapital och Investa Företagskapital.

Hans Bergh, tidigare vd på Permobil, är en av de privatpersoner som valt att engagera sig i Såddgruppen Mittsverige AB.

- Jag tycker det är spännande att få möjlighet att vara med och bygga framtidens företag. Den här regionen behöver fler företag för en positiv samhällsutveckling på alla områden. Jag tror mig också ha en hel del erfarenhet och nyttiga nätverk att dela av mig till andra företagare, vilket jag hoppas kunna göra genom Såddgruppen Mittsverige AB, säger Hans Bergh.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Ekdahl, vd Såddgruppen Mittsverige AB, telefon, 070-515 14 43
Gunnar Svedbergh, ordförande Såddgruppen Mittsverige AB, 070-624 26 97