Idag nyinvigds Åkroken Science Park

Idag bjuder Åkroken Science Park in till nyinvigning och öppet hus i sina lokaler i Metropolhuset i Sundsvall. Under kvällen kommer ett 100-tal gäster att kunna mingla i lokalerna, träffa de företag som finns i parken och ta del av de visioner som finns för en växande science park miljö.

– Åkroken Science Park har ambitionen att bli en ledande aktör för att få utveckling att hända i regionen, säger Peter Ekdahl, ansvarig för science parkutvecklingen.

Åkroken Science Park är en miljö för företag på tillväxt, eller för verksamheter under utveckling. Målsättningen är dock att på sikt samla fler aktörer, både stora och små företag, offentliga verksamheter och forskningsmiljöer i en gemensam miljö där de kan mötas och samarbeta på nya sätt.

– Vi inviger inte bara en kontorslokal idag. Vi ser hela den här västra stadsdelen som ett alternativt centrum som kan bli en styrkeposition för hela regionen. Här ska idébärare kunna möta företagare eller forskare, innovatörer ska kunna få hjälp att utveckla sina idéer och offentliga verksamheter ska kunna få stöd att utvecklas, säger Peter Ekdahl.

Satsningen på en science park i Sundsvall har också ett stort stöd från universitetet.

– Det behövs en kraftfull miljö som kan ta goda innovativa idéer från någon form av abstrakt stadium till tillväxt. Då behöver man den typen av miljöer som en science park representerar. Det man skulle vilja se om man blickar framåt några år är en tätare och mer dynamisk miljö där både företag och forskning umgås under samma tak och bidrar till regionens långsiktiga tillväxt, säger Anders Söderholm, rektor på Mittuniversitetet.

Betydelsen av en science park som ett viktigt verktyg i regional utveckling bekräftas också av Sundsvalls politiska ledning.

– Åkroken Science Park är en viktig organisation och verksamhet för innovation och möjligheten att skapa nya jobb vår region. Att hela regionen nu sluter upp bakom inkubatorn tror jag är viktigt och avgörande, menar Peder Björk, ordförande i kommunstyrelsen.

Peter Ekdahl, affärsområdeschef Science Park

peter.ekdahl@akroken.se