Stort intresse för Fallfrukt

Den senaste veckan har Äkta varas kampanj för att rädda fallfrukten fått stor uppmärksam i media. Samtidigt vill många skänka äpplen, päron och plommon på vår fruktförmedling. Att ta tillvara den synnerligen närodlade frukten är dessutom ett sätt att slippa tillsatser.

– Det är roligt att intresset är så stort och fruktsäsongen är dessutom långt ifrån slut. Men det finns fortfarande tonvis med frukt som ruttnar bort i trädgårdar och i parket, som bara väntar på att tas till vara, säger Björn Bernhardson, ordförande i föreningen Äkta vara.

För några veckor sedan startade föreningen Äkta vara kampanjen Fallfrukt, för att minska det enorma slöseriet med äpplen och annan frukt som varje år ruttnar bort i våra trädgårdar. Förra veckan tog den fart på allvar när flera stora medier, bland annat Expressen och Tv4:s nyhetsmorgon, tog upp fruktslöseriet och vår fruktförmedling.

Samtidigt har vi fått in många nya annonser från personer med ett överskott av frukt. Nu finns det närmare 300 träd inlagda  där den fruktlöse kan komma och plocka. Annonserna kommer från många håll runt om i landet, från Luleå i norr till Malmö i söder och från Tanum i väster till Gotland i öster. Flest är förstås äppelträden, med sorter som till exempel Lobo, Oranie, Åkerö och Ingrid Marie, men på förmedlingen finns också 37 päronträd och 26 plommonträd.

Elin Mellbrand i Åkarp utanför Malmö är en av de som har lagt ut sitt plommonträd och fem äppelträd på förmedlingen och hon är nöjd med hur det har fungerat.

Plommonträdet är länsat, gräsmattan är inte så full av fallfrukt som den hade varit annars och jag är tacksam över att frukten är till glädje för andra. En klassisk win-win-situation, säger hon.

Att uttnyttja den frukt som annars skulle gå till spillo är inte bara en vinst för miljön och våra plånböcker. Det är dessutom en vinst för den som vill veta vad den stoppar i sig.

– Om man till exempel gör sin egen marmelad, mos eller cider så slipper man samtidigt de tillsatser och annat som tillverkarna ofta blandar ut produkterna med. Då kan man också vara säker på att det är "äkta vara" i flaskor och burkar, säger Björn Bernhardson.

Läs mer om kampanjen Fallfrukt och fruktförmedlingen på aktavara.org/fallfrukt

• must
  • cider
  • plommon
  • päron
  • fruktförmedlingen
  • fruktförmedling
  • fallfrukt
  • äpplen
  • tillsatser
  • råvaror
  • matkvalitet
  • livsmedel
  • konsument
  • matslöseri

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Sedan 2009 har Äkta vara även en livsmedelsmärkning som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser.