Unika chips från egna odlingar

På Larsviken gör man chips av potatissamlingen. Vilken sort som används varierar efter säsong och friteringen sker hantverksmässigt på den egna gården. Nu har de blivit Ä-märkta.

Chipsen som säljs under varumärket Larssons, innehåller endast potatis eller rotfrukter som har friterats i rapsolja och saltats. Till skillnad från andra tillverkare har man valt att använda en nyttigare kallpressad olja.

– Helt unik är också att vi som enda chipstillverkare i Sverige odlar all råvara själv som vi använder i Larssons Chips, säger Bitte Persson, som driver gården Larsviken i skånska Stubbarp tillsammans med brodern Bertil och deras båda familjer.

Tillverkningen sker i ett chipseri på den egna gården.

– Bertil har själv byggt upp hela anläggningen och bland annat så har vi en äkta 50-tals fritös från Amerika. Det är ett äkta hantverk där chipsmästaren övervakar fritering så att varje omgång friteras lagom mycket, berättar hon.

Till skillnad från chipsen från de stora tillverkarna behövs här inga smaksättningar med socker, smakförstärkare och aromämnen. Larssons chips får istället sin smak av själva råvaran – eller egentligen råvarorna. På gården har man nämligen en potatissamling med inte mindre än 550 olika sorter.

– Vi gör chips på gammaldags vis och tar tillvara varje potatissorts unika smak och färg. Vi byter alltså potatissort efter säsong, allt för att få så smakrika chips som möjligt, säger Bitte Persson.

På varje påse står det vilken eller vilka sorters potatis som har använts. Förutom de vanliga potatischipsen gör de även en variant på så kallad vildpotatis samt en på rotfrukterna palsternacka, persiljerot och rödbeta. Alla tre har nu blivit märkta med Äkta varas Ä-märke.