Förstatliga undervisningen

Stiftelsen Aktiv Skola kräver att staten tar över huvudmannaskapet för skolan. På detta sätt säkerställs kvaliteten och alla elever får samma villkor och möjligheter oavsett var i landet man går i skolan.

Efter kommunaliseringen av skolan på 1990-talet har vi i rapport efter rapport fått läsa om försämrade kunskapsnivåer i våra skolor. Dels beror det på de olika ekonomiska resurser som de olika kommunerna har, det kan skilja upp till 500 000 kronor på hur mycket skolorna satsar på varje elev, dels beror det på de allt sämre villkor som lärarna har.

För att kunna nå en topplacering på kommande kunskapsmätningar måste staten ta över huvudmannaskapet. Alla skolor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Skolorna ska alltid kunna anställa utbildade lärare, även vikarierna ska vara utbildade. Dessutom måste lektionstimmar utan lärare minimeras.

Man måste stoppa den stora lärarflykten genom att höja statusen på läraryrket, både ekonomiskt men också arbetsmiljömässigt och karriärmässigt. Om fyra år kommer det att saknas cirka 50 000 lärare.

Det kommer självklart att behövas insatser av många slag men Aktiv Skola anser att förstatligandet av den kommunala skolan är ett av de viktigaste stegen att ta.

• Skola

Aktiv Skola är en stiftelse som arbetar heltäckande för att skapa en bättre skola i Sverige. Genom opinionsbildning och egen produktion av aktuellt kostnadsfritt material till landets alla skolor inom områdena miljö, mobbning, hälsa, ohälsa och droger vill vi skapa förändring och bidra med kunskap.

Lars Erlandh

Presskontakt Verksamhetschef 070 -771 66 48