425 liter sportdryck bjöd AkzoNobel på i Almedalen

Under Almedalsveckan ska orken räcka till mycket, som att snabbt kunna ta sig fram på kullerstensgatorna till nästa seminarium eller mingel. Många behöver även fylla på med vätska när solen lyser som starkast i Visby. AkzoNobel bjuder därför på ett smakprov av hemgjord sportdryck i Almedalen.

AkzoNobel är ett av världens största färg- och kemiföretag och en av produkterna är salt. Brist på salt i kroppen är ovanligt men kan uppkomma vid hård fysisk träning eller varmt klimat, vilket kan leda till kramp eller huvudvärk. Och salt är just en av de viktigaste ingredienserna. Under Almedalsveckan har det gått åt 425 liter sportdryck och exempelvis var justitieministern Beatrice Ask en av dem som fick positiv energi av sportdrycken. Att blanda sin egen sportdryck av kranvatten är en mer hållbar lösning än att köpa färdigblandad sportdryck som kan ha transporteras en lång sträcka. AkzoNobel arbetar just med hållbara innovationer.

Sportdrycken innehåller salt från JOZO Salt, vilket är ett företag inom AkzoNobel-koncernen och Nordens enda stora saltproducent. Produktionen sker i Danmark samt Holland och produkterna finns i de flesta svenska matvarubutiker. Enligt konsumenttester är Jozo Salt det mest kända saltet i Sverige och Jozo Maldon flingsalt är originalet till allt flingsalt.

AkzoNobels recept på hemgjord sportdryck
1 liter H2O (kranvatten)
1 krm NaCl (JOZO salt)
0,5 dl C6H12O6 (druvsocker)