Årets bästa båtkompis är Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb

Nu är båtlivets mest ansedda pris utsedd. International Färg och tidningen Båtliv ger utmärkelsen till något som uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Priset gick 2014 till Per Sahlin i Stockholm och han är en mycket engagerad ungdomsledare i Heleneborgs Båtklubb.

Priset är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB som vill belöna en riktig båtkompis. Utmärkelsen delades ut på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars och Båtlivs läsare valde och nominerade kandidaterna. Stipendiet ”Tummen Upp” är på 15 000 kr och gick till Per Sahlin som har varit medlem i Heleneborgs Båtklubb i 25 år. Det är erfarenheterna från båtlivet och många år som funktionär i båtklubben som har gett honom en speciell känsla för att jobba med ungdomar.

– Det är så roligt i vår båtklubb för vi har allt från 25-åringar till 80-åringar som medlemmar. Samarbetar man bara så kan man göra vad som helst. Drivkraften är att hjälpa ungdomarna och betala tillbaka till båtlivet för det jag själv fick när jag var liten. För närvarande har vi ett 50-tal ungdomar, men vi strävar mot att komma upp i 100. De flesta seglar, men vi vill lära dem om olika sorters båtar, säger Per till tidningen Båtliv.

På frågan om vad han ska göra för pengarna svarar han till Båtliv.
– Jag har inte bestämt mig om det blir en ny flytbrygga, ett nytt segel eller något annat. Men på något sätt vill jag göra något bra för ungdomsarbetet i båtklubben.

Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB. International är en ledande tillverkare av båtfärg och har lösningar för att skydda och underhålla båtar. Internationals produkter och expertis inom området ger båtägare råd om hur de kan skydda både båten och miljön. International Färg AB är en del av AkzoNobel, ett av världens största färgföretag.

Motivering Tummen Upp 2014:
”Per Sahlin har genom sitt djupa engagemang under lång tid visat hur viktigt det är med återväxten i våra båtklubbar. Han är en central person för Heleneborgs Båtklubbs ungdomsverksamhet samtidigt som han är en riktig båtkompis. Per är båtklubbskillen som alltid hjälper till där det behövs.”

• Kemikalieindustri

• tummen upp