AkzoNobel och Helsingborgs stad skapar tryggare gångstråk

Förra veckan invigde Helsingborgs stad det nya kreativa stråket på Terminalgatan, gatan som förbinder Knutpunkten och Campus. Stråket är ett stadsutvecklingsprojekt som staden genomför tillsammans med studenter och AkzoNobel.

Den tidigare vindpinade och tråkiga gångvägen mellan Knutpunkten och Campus är nu ett levande promenadstråk. Färgade gångbanor, förbättrad belysning, klätterväxter och ytor som inspirerar till kreativitet ger besökarna en helt ny upplevelse. Ambitionen är att förnyelsen ska bidra till en mer inspirerande och tryggare gångväg. Förbättringarna på Terminalgatan är gjorda i samarbete mellan Helsingborgs stad, Campus vänner och AkzoNobel.

– Det här ett utmärkt exempel på hur vår färg och kunskap om färgsättning kan bidra till en mer trivsam och levande stad. Jag minns när jag bodde i Helsingborg, då kallades sträckan för suckarnas väg. Idag finns inga suckar kvar, vägen är nu lekfull och man blir lockad att gå nära anslagstavlorna och läsa vad människor som passerat skrivit. Det är verkligen ett lyft, säger Fredrik Gustavsson, platschef för AkzoNobels färgfabrik i Malmö som var en av talarna under invigningen.

AkzoNobel fokuserar på hållbar stadsutveckling då 60 procent av företagets produkter används i urbana miljöer. Företagets produkter finns i asfalt, i betong och i färgen på byggnader och infrastruktur samt mycket mer. Inom ramen för AkzoNobels engagemang för levande städer har företaget flera konkreta projekt runt om i landet. Sedan ett antal år tillbaka arbetar AkzoNobel tillsammans med Måleriföretagen och Göteborgs stad i färg- och sysselsättningsprojektet Sätt färg på Göteborg. AkzoNobel har även färgsatt Sergels Torg för att skapa en ökad trygghetskänsla och för samtal med företagarföreningen i Kista om att förnya stadsdelens busstorg och nu senast samarbetet med Helsingborgs stad.

Läs gärna om projektet på Terminalgatan i Helsingborgs stads pressmeddelande: http://www.mynewsdesk.com/se/helsingborg/pressreleases/lek-hela-vaegen-fraan-knutpunkten-till-campus-helsingborg-1220010

För att veta mer om AkzoNobels engagemang i stadsutveckling se gärna denna film:

För mer information:

Per Nimér, designchef, AkzoNobel