Joacim och Johanna gör magiska experiment i skogen

Johanna Hjalte och Joacim Lindgren har ett lite ovanligt sommarjobb. De står i en drakgrotta mitt ute i skogen och gör kemiexperiment.

För andra året i rad satsar sagoparken Trolska Skogen på att ge barn i alla åldrar en chans att uppleva kemi i verkligheten. I en grotta intill en 25 meter lång drake blandas, till barnens stora förtjusning, allt från bubbelbus till fissaft.

­– Experimenten väcker nyfikenhet, ett av barnen som varit här frågade sina föräldrar om inte hon skulle få börja med kemi i skolan snart. Då har vi lyckats, säger Johanna Hjalte, 19 år, som tagit studenten från naturvetenskapligt program och menar att hon har ”världens bästa sommarjobb”.

Trolska skogen invigdes i juli 2011 och är ett besöksmål som ligger i Mellanfjärden i Hälsingland mittemellan Hudiksvall och Sundsvall. I fjol hade anläggningen, som drivs av Mellanfjärdens teaterförening, närmare 13 000 besökare. Parken är öppen för tredje året i rad och färg- och kemiföretaget AkzoNobel är en av anläggningens många samarbetspartners.

Det genomgripande temat för denna sagoskog är ekologi och för 2013 står trolleri och magi i fokus. Grottan där experimenten görs får sin el från den stora draken som drivs med solceller.

–  Det här är en magisk plats med en väldigt speciell stämning. Trots att jag är från Sundsvall kände jag inte till Trolska skogen innan jag fick sommarjobb här, förklarar Joacim Lindgren, 22 år.

Han utbildar sig till civilekonom, men har ett stort kemi- och teaterintresse.

AkzoNobel är en stor arbetsgivare på orten och beroende av att det finns duktiga naturvetare i Sundsvalls-regionen. Samarbetet med Trolska skogen är en långsiktig satsning för att låta barn och ungdomar få upp ögonen för naturvetenskapens möjligheter.

– Trolska skogen är ett jättebra tillfälle för oss att få inspirera och visa hur roligt det är med kemi, säger Maria Eriksson, kvalitetssamordnare på AkzoNobel i Sundsvall.

Läs mer och hitta dit: www.trolskaskogen.se

Kontakt för ytterligare information om AkzoNobel i Stockvik:

Pär Melin, platschef AkzoNobel Stockvik, tel. 060-13 40 00.

Maria Eriksson, kvalitetssamordnare, 060-13 42 06 eller 0702 18 90 80
E-post: maria.eriksson2@akzonobel.com

AkzoNobel är ett världsledande färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Nordsjö och Casco. Vi rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 50 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow'sAnswersToday™.

Hållbara innovationer
AkzoNobel är ledande inom hållbarhet. Vi tar hänsyn till hälsa, säkerhet och miljö i hela kedjan från tillverkning och distribution till återvinning av våra produkter. Vi ser kontinuerligt över möjligheterna att byta ut kemikalier i befintliga produkter mot bättre alternativ och vi jobbar tillsammans med våra kunder för att utveckla nya eko-effektiva lösningar. Några exempel: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/akzonobel/video/view/innovation-och-haallbarhet-paa-akzonobel-7572

Fakta AkzoNobel i Stockvik
Antal tillsvidareanställda: 360
Antal anställda kvinnor: 106
Antal anställda män: 254
Medelålder: 47
Yrkesgrupper: Processoperatör, processingenjör, forskningsingenjör (kemi), laboratorieingenjör, konstruktör, logistiker, säljare

Aktör i regionen
AkzoNobel har ett flertal projekt och aktiviteter som syftar till att stimulera till ökad samverkan i Sundsvallsregionen. Med sagoboksprojekt och webbaktiviteter för låg- och mellanstadiet, industrivisningar och teknikcollege för något äldre elever samt deltagande vid universitetsmässor arbetar AkzoNobel för att inspirera och knyta kontakter.

• Kemikalieindustri

• trolska skogen