Akzo Nobel målar olympiska spelens huvudarena i Aten

Akzo Nobel deltar i upprustning av huvudarenan för sommarens OS i Grekland. För att måla arenans nya tak har man valt produkter från International Protective Coatings, ett bolag inom Akzo Nobel. Taket på 65 000 kvadratmeter är ett viktigt steg i moderniseringen av den anrika idrottsstadion med 75 000 sittplatser. Taket består av två enorma bågar, 304 meter långa och 80 meter höga. Bågarna är placerade i varsin ände av stadion och bär upp de kablar som håller takets plexiglaspaneler uppe. Panelerna, som täcker 95 procent av sittplatserna, har till uppgift att reflektera solljus bort från arenan. På så vis hoppas man hålla nere värmen i stadion, något som är särskilt viktigt med tanke på att sommartemperaturen i Aten kan nå uppåt 40°C. Arrangörerna har valt ett speciellt rostskyddande målningsprogram med bland annat produkterna Intercure® 200 och 420, Interplate® 855, Interplus® 256 och Interthane® 990. Den gigantiska domen av stål och plexiglas väger 16 000 ton och kostar över 1 miljard kronor att bygga. Arkitekt är Santiago Calatrava från Spanien. Till redaktören: Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. Koncernens omsättning för 2003 uppgick till cirka 118 miljarder SEK. Akzo Nobel har för närvarande 64 300 medarbetare i över 80 länder. Huvudkontoret ligger i Nederländerna. I Sverige har Akzo Nobel ca 4 500 anställda på ett 30-tal platser. Internet: www.akzonobel.se, www.international-pc.com/pc/ För mer information kontakta: Akzo Nobel N.V., Corporate Media Relations, tel. +31 26 366 4343 Akzo Nobel AB, Informationsavdelningen, tel. 08-743 47 49 Safe Harbor Statement* This press release may contain statements which address such key issues as Akzo Nobel’s growth strategy, future financial results, market positions, product development, pharmaceutical products in the pipeline, and product approvals. Such statements should be carefully considered and it should be understood that many factors could cause forecasted and actual results to differ from these statements. These factors include, but are not limited to, price fluctuations, currency fluctuations, developments in raw material and personnel costs, pensions, physical and environmental risks, legal issues, and legislative, fiscal, and other regulatory measures. Stated competitive positions are based on management estimates supported by information provided by specialized external agencies. For a more complete discussion of the risk factors affecting our business please refer to our Annual Report on Form 20-F filed with the United States Securities and Exchange Commission. A copy of which can be found on the Company’s website. * Pursuant to the U.S. Private Securities Litigation Reform Act 1995.