Akzo Nobel N.V. publicerar resultaten för andra kvartalet 2019

AkzoNobels resultat för andra kvartalet visar på framsteg gentemot 15/20-strategin, med en uppgång av justerat rörelseresultat med 36 % trots fortsatt motvind i form av externa faktorer.

• Justerat rörelseresultat1 36 % ökning till 305 miljoner euro (2018: 225 miljoner)
  • Lönsamhetstal exklusive icke-fördelade kostnader2 ökade till 13,7 % (2018: 12,1 %)
  • Fokus på värde före volym gav ökning av prismixen med 5 % och 6 % lägre volymer
  • Planenligt omställningsarbete levererade 43 miljoner i kostnadsbesparingar
  • Förvärvet av Mapaero, som tillkännagavs 18 juli 2019, ger ytterligare förstärkning av vår flygsektor

Q2 2019:
  • Intäkterna låg på oförändrad nivå och upp 1 % baserad på konstanta valutakurser, med positiv utveckling av prismix med 5 % och bidrag från förvärv med 1 %, uppvägt av 6 % lägre volymer
  • Justerat rörelseresultat ökade med 36 % till 305 miljoner euro (225 miljoner 2018 inklusive engångskostnader på 20 miljoner euro) drivet av fortgående prissättningsinitiativ och kostnadsbesparingsprogram; lönsamhetstal 12,4 % (2018: 9,2 %)
  • Rörelseresultatet 308 miljoner euro inkluderar 3 miljoner i positiv påverkan från identifierade poster relaterade till ökning av disponibla medel efter optimering av tillgångsnätverk (57 miljoner euro) och omställningskostnader (54 miljoner euro); 2018 års rörelseresultat på 192 miljoner euro inkluderade 33 miljoner i negativa identifierade poster
  • Lönsamhetstal för Decorative Paints steg till 13,5 % (2018: 12,2 %); Lönsamhetstal för Performance Coatings steg till 13,6 % (2018: 11,8 %)
  • Justerad vinst per aktie (EPS) från fortlöpande verksamhet upp 85 % till 0,96 euro (2018: 0,52); EPS från totala verksamheten blev 1,07 euro (2018: 1,06)

AkzoNobels CEO Thierry Vanlancker kommenterar:
    "Vi fortsätter att vara fullt fokuserade på att leverera mot vår strategi Vinna tillsammans: 15/20, och våra Q2-resultat visar att det går framåt, med en vinstökning på 36 %. Lönsamhetstal för kvartalet nådde 13,7 % och förde oss ett steg närmare vår ambition för 2020 med 15 %.

"Detta var ett viktigt kvartal för oss, för att bekräfta att vår strategi fungerar. Våra resultat för andra kvartalet visade kraftiga förbättringar tack vare våra kontinuerliga prissättningsinitiativ och kostnadsbesparingsprogram, trots motvind från den externa affärsmiljön. Detta är uppmuntrande för organisationen och sporrar till det arbete som ligger framför oss på vår fortsatta omställningsresa.

"Inför riskerna för försvagade marknadstrender fortsätter vi att fokusera på att leverera mot vår strategi och att investera i strategiska tillväxtmöjligheter, för att ta plats som referens inom färg- och ytbehandlingsbranschen."

AkzoNobel i miljoner euro
    Q2 2018
    Q2 2019
    Δ %
    Δ % CC3
    Intäkter
    - %
    Justerat rörelseresultat1
    Lönsamhetstal
    Lönsamhetstal exklusive icke-fördelade kostnader2
    Rörelseresultat

Senaste höjdpunkterna

Operation Night Watch

Vi inledde nyligen ett samarbete med holländska Rijksmuseum för en av de mest innovativa projekten i konsthistorien – restaureringen av Rembrandts verk "Nattvakten". I en spektakulär förening mellan gammalt och nytt kommer Operation Night Watch att använda banbrytande tekniker för att bevara målningen för kommande generationer. Vi kommer även att bidra med vår färgexpertis till det historiska projektet.

Ny färgserie slår på franska marknaden
    Decorative Paints varumärke Dulux Valentine i Frankrike har slagit marknaden med häpnad med en ny EasyCare-produkt kallad Color Resist. EasyCare-serien (även känd som EasyClean) har nu lanserats i 26 länder världen runt, och inkluderar märken som t.ex. Dulux och Marshall. Den omfattande lanseringen i Frankrike blev en enorm succé, med en tv-kampanj med stor spridning som kommer att fortsätta in i augusti. Det franska varumärket – som använder en iögonfallande svart panter på sina förpackningar – lanserade Color Resist-serien i april.

AkzoNobel lyckas med utmanande historiskt projekt – Hudson Yards i New York
    New Yorks historiska fastighetsprojekt Hudson Yards, som omdanar stadens ikoniska skyline, har nått sin sista milstolpe och AkzoNobel har bidragit på ett betydande sätt.
    Detta är det största privata fastighetsprojektet i USA:s historia och hittills har två torn, på 10 och 30 Hudson Yards, färdigställts. 30 Hudson Yards är högre än Empire State Building. Den imponerande byggnaden i glas och stål använder AkzoNobels högpresterande arktitekturinriktade powder coatings, medan 10 Hudson Yards använder AkzoNobels industrial coatings.

Paint the Future - framgångar bortom förväntningarna
    Vår nydanande tävling för uppstartsföretag, Paint the Future, utvecklades till en enorm framgång, med fem affärsavtal tecknade med AkzoNobel på företagsutvecklingseventet som gick av stapeln i maj. Tävlingen organiserades i samarbete med vår partner KPMG, och genererade 160 bidrag. 21 utvalda startups fick möjlighet att samarbeta med branschexperter för att vidareutveckla sina lösningar. Avtalen är de första att utvecklas från ett nytt innovations-ekosystem, som hjälper oss att flytta fram gränserna ytterligare inom färg- och ytbehandlingsindustrin och på ett bättre sätt möta våra kunders behov.

Miljövänligare pulverlackering
    Våra pulverlacker har blivit ännu mer hållbara efter att Powder Coatings introducerat en helt ny produktserie: Interpon Low-E. En komplett serie släta lacker har lagts till Interpon 610-seriens sträva ytor som lanserades i fjol. De nya produkterna har tagits fram för att härda i lägre temperaturer än de 180-190°C som är nuvarande standard. De är fria från TGIC-polyester, sparar energi och hjälper kunderna att förbättra sin effektivitet.

AkzoNobel och Airbus innovativa inom flygindustrin
    AkzoNobel och Airbus har tillsammans utvecklat en ny kromatfri grundlack. Produkten, Aerodur HS 2121, har nyligen validerats av Airbus och ingår nu i flygplanstillverkarens specifikationer. Den är framtagen för att appliceras i slutmonteringsskedet på i stort sett alla yttre flygplansytor. Förutom att vara fri från kromater ger den nya primern ett flertal fördelar för användaren gällande prestanda, utseende och applicering.

Framöver

Vi levererar mot vår strategi Vinna tillsammans: 15/20 och fortsätter att skapa en ändamålsenlig organisation för ett fokuserat färg- och ytbehandlingsföretag som möjliggör uppnåelsen av våra vägledande mål för 2020.

Efterfrågan tenderar att skilja sig mellan olika regioner och segment i en osäker makroekonomisk miljö. Råvaruinflationen förväntas stabiliseras under andra hälften av 2019. Fortsatta prissättningsinitiativ och kostnadsbesparingsprogram har upprättats för att bemöta aktuella utmaningar.

Vi fortsätter att genomföra vår omställning för att leverera ytterligare 200 miljoner euro i kostnadsbesparingar till och med 2020, vilket innebär engångskostnader under 2019 och 2020.

Vi siktar på en skuldsättningsgrad på 1,0-2,0 gånger skuld/EBITDA före slutet av 2020 och förbinder oss att upprätthålla starka kreditbetyg.

Rapporten för andra kvartalet 2019 kan läsas och laddas ned från http://akzo.no/Q22019

1 Justerat rörelseresultat = rörelseresultat exklusive identifierade poster (tidigare benämnt EBIT)
    2 Lönsamhetstal exklusive icke-fördelade kostnader är justerat rörelseresultat som procent av intäkterna exklusive icke-fördelade koncernkostnader
    3 Konstanta valutaberäkningar exkluderar påverkan av fluktuationer av valutakurser

Detta är ett offentligt meddelande från AkzoNobel N.V. i enlighet med avsnitt 17 1:a paragrafen i europeiska marknadsmissbruksförordningen (596/2014).

• Ämnen

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.