AkzoNobel är Årets innovatör inom employer branding

På Universum Awards igår stod det klart att AkzoNobel ligger i framkant när det gäller att arbeta nytänkande med varumärkeskommunikation som arbetsgivare. Företaget fick utmärkelsen Årets innovatör inom employer brandingi stark konkurrens med andra framgångsrika företag.

AkzoNobel har medvetet arbetat med sitt varumärke som arbetsgivare då företaget har ett ständigt behov av att attrahera innovativa talanger. Företagets fokus på hållbarhet kräver en stadig tillgång på kompetenta och nytänkande medarbetare.

- Vi är mycket stolta och glada över att vårt employer branding arbete uppmärksammas i och med att Universum tilldelar oss denna fina utmärkelse. Vi ser det som en bekräftelse på att vi gör rätt. Vårt fokus inom employer branding ligger på att attrahera talanger som tänker nytt för att även fortsatt vara bland de främsta i världen på hållbarhet. Genom att arbeta innovativt med vårt varumärke som arbetsgivare sänder vi en viktig signal till våra potentiella medarbetare och visar att innovation är en del av vårt DNA, säger Tove Sharp, rekryteringschef, AkzoNobel.

Priset Årets innovatör inom employer branding delas ut av Universum som bland annat årligen rankar företags attraktivitet som arbetsgivare. Mätningarna görs globalt och ger indikationer om företagens position inom olika yrkeskategorier samt hos studenter. AkzoNobel har en tydlig uppåtgående trend i dessa mätningar. När det gäller utmärkelsen som Årets innovatör inom employer branding beaktades AkzoNobels intresse för och engagemang i employer branding frågor, hur väl företaget bidragit till att ledningsgruppen engagerats samt huruvida företaget kommunicerat sitt varumärke som arbetsgivare på ett innovativt och trovärdigt sätt. AkzoNobel tilldelades utmärkelsen med följande motivering:

”För en organisation med stor forskningsverksamhet är innovation en överlevnadsfråga. Genom att involvera sina medarbetare i idéskapande och idéförverkligande har detta företag skapat en kultur som präglas av nytänkande och utveckling, något också starkt bidragit till en ökad arbetsgivarattraktivitet. Företaget tar också genom ett tätt samarbete med universitet och högskolor tillvara på unga talangers idéer och bygger på så sätt tidigt en stark relation med framtidens potentiella medarbetare.”

Årets jury bestod av Per Ericson, personaldirektör Husqvarna Group, Torgny Johnsson, personaldirektör Infranord, Petter Nylander, vd Universum och Claes Peyron, vd Nova.

• Kemikalieindustri

• färgföretag
  • kemiföretag
  • årets innovatör
  • employer branding
  • universum awards

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter. Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.