AkzoNobel gör solcellsdrivna racerbilen Nuna7 ännu snabbare

Nu är det klart att AkzoNobels tekniker och en grupp holländska studenter kommer tävla i årets racingtävling World Solar Challenge. De deltar med det solcellsdrivna fordonet Nuna7 som har försetts med högteknologiska produkter, vissa ursprungligen framtagna för flygplan. Tävlingen lyfter fram forskning och utveckling kring solcellsdrivna bilar och lockar lag från hela världen, däribland ett lag från Jönköpings universitet.

Den solcellsdrivna bilen Nuna7 ska ta sig snabbast fram de 3000 kilometrarna från norr till söder i Australien i oktober. Det är utmaningen för Nuon Solar Team, som består av studenter från det tekniska universitetet i Delft och lackexperter från Sikkens som ingår i AkzoNobel-koncernen.

I år är det första gången som Nuna använder sig av den nya kompositbaserade fillern Aerowave 2500, som redan idag används på kommersiella flygplan. Förutom den nya fillern, har Nuna7 ett aerodynamiskt avancerat lacksystem som är utformat för att minska luftmotstånd och korta ner tiden för underarbetet.

– Vi gör Nuna7 till en het favorit i tävlingen och det är mycket tack vare den unika porfyllande teknologin. När kolfiberskalet på Nuna tillverkas bildas små porer som måste spacklas och slipas. Vår vattenbaserade filler ersätter mycket av spacklet och kräver ingen slipning, eftersom den enkelt kan torkas av. Det bidrar även till lägre vikt för bilen jämfört med vanligt spackel, förklarar John Grevers, AkzoNobels tekniska koordinator för Benelux och Sikkens projektledare för Nuna.

– AkzoNobel hjälper oss mycket genom att se till att vi har de bästa tänkbara aerodynamiska egenskaperna tack vare de produkter de tillhandahåller. Företaget spelar en väldigt viktig roll när det gäller våra chanser att vinna loppet i Australien, säger Leslie Nooteboom, PR-ansvarig för Delft-teamet.

Det är fjärde gången som Sikkens medarbetare inom Automotive and Aerospace Coatings arbetar tillsammans med universitetsstudenter. Laget vill klättra en placering jämfört med 2011, då Nuna6 slutade som tvåa i det elfte World Solar Challenge. Tävlingen hålls vartannat år och 2013 kommer loppet att gå av stapeln 6-13 oktober.

– Vi arbetar med hållbara innovationer. Det har varit en värdefull erfarenhet för oss att utveckla lacksystem som inte bara erbjuder avancerade aerodynamiska egenskaper, utan som också fungerar under de extrema temperaturförhållanden som råder i solcellsracing. Och det är alltid bra att arbeta med studenter för de bidrar med nya, fräscha infallsvinklar, säger John Grevers på Sikkens.

För mer information kontakta:
Maria Fiskerud, kommunikationschef, AkzoNobel NordenTelefon: 0734-029 097
E-post: maria.fiskerud@akzonobel.com