AkzoNobel inviger ny anläggning i Ningbo

Idag, 8 november, inviger AkzoNobel sin största satsning någonsin – en toppmodern anläggning med placering i Ningbo, Kina. Verksamheten är en direkt förlängning av AkzoNobels verksamhet i Stenungsund.

275 miljoner euro ligger den nya investeringen på och har resulterat i en produktionsenhet med såväl högre energieffektivitet och lägre andel genererad mängd avfall än jämförbara internationella anläggningar.

Internationell media, kunder och officiella representanter från kinesisk sida kommer att närvara under invigningen, som blir startskottet för den 27:e etableringen för AkzoNobel i Kina. Totalt 6 500 personer är nu anställda inom den kinesiska verksamheten, där merparten av produktionen sker för den inhemska marknaden.

Tillsammans med anläggningen i Stenungsund blir Ningbo en central hubb inom AkzoNobels affärsenheten ”Functional Chemicals”, med produktion av råvaror för tillverkning av exempelvis färg, läkemedel, kosmetika och papper.

AkzoNobel är det femtonde största exportföretaget i Sverige och i topp 20 vad gäller antalet FoU-anställda. Företaget har 3 600 anställda, fördelade på 20 anläggningar runt om i landet.

För mer information:

Johnny Nylund