AkzoNobel på Bokmässan: Pappersboken har en framtid

AkzoNobel har tagit fram en ny metod för hållbarhetsredovisning som mäter produkter i fyra dimensioner; ekonomiskt kapital, humankapital, socialt kapital och naturkapital. Metoden ger en mångsidig bild av en produkts hållbarhet. På årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg, som startar nu på torsdag, presenterar AkzoNobel resultaten de fått fram när de räknat på en pappersbok.

Det står nu klart att pappersboken har en hållbar framtid då den tillför mer än den kostar mätt längs hela värdekedjan. Denna glädjande nyhet kommer färg- och kemiföretaget AkzoNobel att dela med sig av på årets Bokmässa. Slutsatsen är baserad på den nya metod för hållbarhetsredovisning som företaget tagit fram.

– Genom att titta på en produkt ur fyra dimensioner och sätta en prislapp på stegen i en produkts värdekedja går det att få fram värdefull kunskap. Vi har räknat på en pappersbok för att göra metoden tydlig och lätt att förstå och vi tror att resultatet är glädjande för alla bokälskare, säger Caterina Camerani, hållbarhetschef inom AkzoNobel.

AkzoNobel har koppling till pappersboken då företaget tillverkar produkter som bleker pappersmassa. Genom att få kunskap om de produktionssteg som AkzoNobel själva är involverade i kan företaget göra förbättringar.

– Vi har använt metoden i vår produktion och genomlyst delar av vår verksamhet. Kunskapen om hur en produkt påverkar, allt från ekonomin och samhället till naturen och människan, ger oss ett viktigt verktyg för beslutsfattande och förbättringsarbete. Andra företag får gärna ta del av vår metod, den är fri att använda för alla, säger Caterina Camerani som är på plats i AkzoNobels monter under hela Bokmässan, tillsammans med experterkollegor från företagets globala hållbarhetsgrupp.

Anne-Cathrine Hartmann, Kommunikationschef Norden, Sverige

• Hållbarhetsfrågor/CSR

• bokmässan
  • fyra dimensioner

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.