AkzoNobel Specialty Chemicals bygger demonstrationsanläggning för banbrytade etylenaminteknologi i Stenungsund

AkzoNobel Specialty Chemicals har i denna vecka tagit första spadtaget för en demonstrationsanläggning för revolutionerande och mer hållbar teknologi för att producera etylenaminer och dess derivat från etylenoxid. Demonstrationsanläggningen kommer att ligga i Stenungsund och är nästa steg mot kommersialisering av den patenterade teknologin.

Parallellt med byggnationen av anläggingen har företaget redan börjat se över alternativen för en världsomspännande tillverkningsanläggning.

Den nya teknologin kommer avsevärt att minska råmaterialkonsumtionen och förbättra kostnad och miljöprestanda jämfört med befintliga processer. Flexibiliteten i teknologin kommer att möjliggöra en selektiv produktion av ett brett utbud av slutprodukter, vilket möjliggör för företaget att utvidga sitt aminproduktserbjudande.

"Demonstrationsanläggningen är ett viktigt steg för att ytterligare mogna den nya teknologin och syftar till att bevisa att tekniken uppfyller förväntningarna vad gäller prestation på en industriell nivå, säger Hendrik van Dam, innovationsprojektledare för AkzoNobel Specialty Chemicals etylenaminverksamhet. "Anläggningen kommer också att producera betydande mängder slutprodukt för kundvalidering."

Bob van der Leek, platschef på Stenungsundsfabriken, tillägger: "Den kunskap, kompetens och infrastruktur som finns på vår site ger perfekta förutsättningar för denna demonstrationsanläggning. Den nuvarande anläggningen för etylenaminer, som nu är en världsledande tillverkningsanläggning och en av världens största etylenaminanläggningar, startade även den som en demonstrationsanläggning här i Stenungsund.''

Utbudet av etylenaminer som kommer ut ur den nya teknologiplattformen innefattar dietylentriamin (DETA) och trietylentetramin (TETA), vilka är viktiga byggstenar i ett antal tillväxtapplikationer, såsom epoxihärdning, smörjoljetillsatser och oljefältskemikalier.

"Denna lovande teknologi är ett tydligt exempel på företagets fokus på tillväxt genom introduktion av nya produkter och processer som ännu bättre servar våra kunder", säger Joppe Smit, chef för Etylenaminer. "Förmågan att utvidga den etylenoxidbaserade etylenaminproduktportföljen och selektivt producera föreningar som till exempel TETA har alltid varit en av de största möjligheterna i vår industri."

"Vi tror starkt på att den nyutvecklade teknologin har potential att bli banbrytande i branschen. Vi har faktiskt, parallellt med byggandet av denna demonstrationsanläggning, redan börjat utforska alternativ för en världsomspännande tillverkningsanläggning ", säger Werner Fuhrmann, koncernchef för AkzoNobel Specialty Chemicals.

AkzoNobel Specialty Chemicals är ledande inom ethylenaminindustrin. Med två produktionsanläggningar - en i Stenungsund, Sverige och en i Ningbo, Kina – servar företaget kunder inom bland annat agrokemi samt kunder som producerar hygien- och pappersprodukter.

Bob van der Leek, platschef Stenungsund, AkzoNobel Specialty Chemicals

Joppe Smit, chef för Etylenaminer, AkzoNobel Specialty Chemicals

Om AkzoNobel Specialty Chemicals
Industrier över hela världen förlitar sig på vår livsviktiga kemi för att tillverka vardagsprodukter som papper, plast, byggmaterial och hygienartiklar. Genom våra medarbetares engagemang och vårt fokus på säkerhet, hållbarhet och öppen innovation, har vi skapat en verksamhet i världsklass och byggt starka partnerskap med våra kunder. Vi finns i över 80 länder runt om i världen och bland våra ledande varumärken finns bland andra Eka, Dissolvine, Trigonox, och Berol.

Om AkzoNobel i Sverige
Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.