AkzoNobel utökar samarbetet med Vodafone McLaren Mercedes

AkzoNobel kan idag meddela att man utökar sitt samarbete med McLaren-stallet och fortsätter att vara en strategisk teknikpartner.

Tillkännagivandet görs i samband med dagens lansering i Berlin av McLarens nya formel 1-bil MP4-26. Nytt är också att AkzoNobels logga numera sitter placerad på bakre vingen.

Samarbetet mellan företagen har pågått sedan 2008 då AkzoNobel – genom sitt varumärke Sikkens – blev officiell färgleverantör till Vodafone McLaren Mercedes formel 1-team. Under de fyra år som det utökade samarbetet pågår kommer AkzoNobel att fortsätta utveckla högpresterande färg åt McLaren, med avsikt att även användas inom andra tillämpningsområden inom fordonsindustrin.

“Vår förmåga att hitta innovativa lösningar passar bra ihop med McLarens höga krav på kvalitet, säger AkzoNobels VD Hans Wijers. “Av de skräddarsydda lösningar vi har tagit fram till McLaren har 80 procent gått vidare och fått bredare kommersiella användningsområden. Med det nya spännande avtalet på plats ser vi fram emot att bygga vidare på det banbrytande arbete som gjorts för att utveckla nästa generations färgprodukter.”

Ron Dennis, ordföranden för McLaren Group, ger sin kommentar till samarbetet: “Vi är nöjda med att samarbetet med AkzoNobel utökas. Det har redan resulterat i ett antal förbättringar vad gäller prestanda och effektivitet, vilket inkluderar minskad vikt på formel 1­-bilarna och en halverad torktid. Att ha tillgång till ledande teknisk expertis är nödvändigt inom vår tävlingsinriktade miljö, och vi ser fram emot att fortsätta utforska nya områden där vi kan kombinera våra innovativa styrkor.”

Den nya MP4-26, målad med högglansig Sikkens-färg, kommer att köras av Jenson Button och Lewis Hamilton. Årets första Grand Prix-lopp äger rum i Bahrain den 13 mars.

För mer information:
Johnny Nylund